Productmanagement is een dynamisch vakgebied en als productmanager heeft u een belangrijke rol binnen de organisatie. U bent een centrale schakel tussen research, productontwikkeling, marketing, sales en finance. Om deze rol met verve te kunnen uitvoeren heeft u uiteraard de nodige kennis en vaardigheden nodig. De cursus Product Management reikt u alle concepten, inzichten, tools en vaardigheden aan die u als productmanager nodig heeft om de verantwoordelijkheden van het vak te kunnen dragen en uzelf als productmanager naar een hoger niveau te brengen.

Onderwerpen

  • Welke trends zijn er binnen productontwikkeling en productmanagement?
  • Hoe kan ik een productstrategie formuleren in met de bedrijfsstrategie?
  • Hoe kan ik een productplan lanceren wat zowel haalbaar als concurrerend is?
  • Hoe een productstrategie te integreren en implementeren in de organisatie?
  • Welke rol spelen development, planning en marketing bij productstrategie?
  • Welke skills zijn vereist om productplannen in de organisatie door te voeren?
  • Hoe meet ik de effectiviteit van de productstrategie en hoe kan ik bijsturen?

Resultaat

Na afloop van de cursus Product Management bent u in staat om zelfstandig uitvoering te geven aan het productbeleid. U weet wat de strategische en praktische implicaties van uw keuzen zijn. U weet hoe u tot een juiste productstrategie kunt komen en weet ook hoe u in logische stappen tot een goede executie kunt komen. U bent in staat om grip te houden op het dagelijkse product management en op de juiste momenten bij te sturen. Tot slot bent u op de hoogte van de laatste kennis en inzichten op het gebied van research, product development, financiële planning en marketing.

Inhoud van de cursus

De cursus ‘Product Management’ omvat vijf colleges van drie uur. U volgt de cursus met 10-15 deelnemers. 

Dag 1: Strategie, organisatiebeleid en de rol van product management (college 1 en 2)

Tijdens deze dag ontwikkelt u een heldere visie op uw rol als productmanager binnen de organisatie. Er wordt ingezoomd op de strategische context, het organisatiebeleid en de rol van productmanagement hierin. Thema’s die verder aan bod komen zijn: marktsegmentatie,  consumer insights, conceptcreatie, verwachtingen R&D  en waardepropositie-ontwikkeling.

Dag 2: Productontwikkeling, planning en lancering (college 3 en 4)

Tijdens deze dag leert u hoe u op een effectieve manier van concept tot productlancering kunt komen. Er wordt ingezoomd op de aan productmanagement gekoppelde gebieden als marktonderzoek, financiële planning, productontwikkeling en marketing en er wordt uitgelegd hoe u deze afdelingen (de interne organisatie) mee kunt krijgen. U leert tot slot hoe u een goed productplan kunt opstellen.

Dag 3: Product- en portfoliomanagement (college 5)

Tijdens deze dag leert u hoe u grip kunt houden op het productmanagementproces. Vragen die aan bod komen zijn: In welke mate behouden uw producten hun relatieve posities in de markt en hoe kunt u hierop inspelen? Hoe kunt u uw competitief voordeel uitspelen? Hoe gaat u om met portfoliovraagstukken? Maar ook: Op welke KPI’s wordt er gestuurd, welke metrics worden er gehanteerd en hoe en wanneer dient er bijsturing in het proces plaats te vinden?

Vorm van de cursus

De cursus Product Management is zo opgezet om u in praktische zin en in relatief kort tijdsbestek zoveel mogelijk bij te brengen over product management, marktonderzoek, product ontwikkeling, marketing en financiële planning. Verder staat de kwantificering van beleid centraal tijdens deze opleiding. U redeneert gedurende de opleiding terug vanuit een bedrijfskundig perspectief.

Voor wie is de cursus bestemd?

De cursus Product Management is bedoeld voor professionals die zich verder willen ontwikkelen op het gebied van product management, marktonderzoek, product ontwikkeling, marketing en financiële planning. De cursus is een executive training wat betekent dat een bepaald werk- en denkniveau gewenst is. Doorgaans hebben onze deelnemers een bedrijfskundige- of marketingachtergrond, 5 tot 15 jaar relevante werkervaring en HBO+ denkniveau. In principe staat het iedereen vrij om deel te nemen, onze ervaring is echter dat het optimale leerresultaat ligt bij een ruimere werkervaring.

Ervaringen

- 8,5
 “Leuke en leerzame colleges. Met name de colleges waarin voorbeelden uit de praktijk werden gebruikt. Ik heb voor hier voor onze organisatie uiteindelijk veel aan gehad. “

     

- 9
 “Fijne tijd gehad. Veel geleerd. Goede docenten, goede sfeer. Mooie locatie”

     

- 8
 “Interessant en goed door de docenten gebracht. De winst die ik uit de cursus gehaald heb vond ik prima. Arend Jan Majoor en Marcel Kuiper zijn echte vakprofessionals op dit gebied en wisten hun kennis en expertise op inspirerende wijze over het voetlicht te brengen

Docenten

De docenten die de opleiding Product Management (Cursus) voor u verzorgen, hebben hun sporen ruimschoots in de praktijk verdiend. Naast deze ervaring in het vakgebied hebben zij ook een goede kennis van wetenschap, modellen en strategieën waardoor zij als geen ander in staat zijn om een brug te slaan tussen strategie en praktijk.

Patrick van Thiel
Patrick van Thiel

Patrick van Thiel. Beheerst de kunst van het definiëren, configureren en implementeren van de gewenste bedrijfs-, merk-, marketing- en communicatie- en designstrategieën. Snel vertrouwd met nieuwe situaties en nieuwe feiten door combinatie van analytisch en conceptueel vermogen. Strategisch, creatief én pragmatisch. Zeer gemotiveerd om blijvende (team) resultaten te bereiken. Brede kijk op zaken. Motto: connecting the dots & finding the missing links.

Carlos Zwikker.jpg
Carlos Zwikker

Carlos Zwikker. The past years Carlos has coached and mentored start-ups based on his experience in the Philips Lifestyle Incubator where he was venture coach / investment manager for Shapeways, currently the world’s leading 3D Printing Internet Service. An environment, in which a cocktail of creativity, business sense, analysis, customer psychology and out of the box thinking act as a driver of change and innovation, is where Carlos performs best. Building on extensive strategic marketing and consulting experience, Carlos´ strength lies in enabling innovation, value creation and business building.

alexander-boelen-150x150.jpg
Alexander Boelen

Alexander Boelen heeft als strategisch adviseur en business innovation manager jarenlange ervaring in het managen van creativiteit en het combineren van verschillende expertises, altijd met een focus op business development en innovatie. Hij heeft een achtergrond in architectuur en stedelijk ontwerp, kennismanagement en (geo-)modeling en simulatie en een internationaal netwerk in onder meer de domeinen transport, media, universiteiten en onderzoeks- instellingen.

Kosten

Uw investering voor deze opleiding bedraagt 1840 euro (excl. BTW). Dit bedrag is inclusief colleges, studiemateriaal, toetsing en arrangement. Er zijn mogelijkheden om in meerdere termijnen het deelnamebedrag te voldoen. Informeer naar de mogelijkheden als u hier gebruik van wilt maken. De opleidingskosten zijn in bepaalde gevallen fiscaal aftrekbaar. Meer informatie vindt u op de website van de belastingdienst.

Collegedata

Er vinden per dag twee colleges plaats. Er wordt gestart om 15.00 uur met het eerste college, het tweede college start om 18.30 uur en duurt tot 21.00 uur. Mocht u op een bepaalde datum niet kunnen: gemiste colleges kunnen te allen tijde worden ingehaald middels e-learning

Collegedata: opleiding start donderdag 22 augustus 2024. 

  • College 1 + 2: Donderdag 22 augustus 2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 3 + 4: Vrijdag 23 augustus  2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 5         Donderdag 29 augustus 2024 (15.00 uur - 17.30 uur excl. diner)

Collegedata: opleiding start donderdag 10 oktober 2024. 

  • College 1 + 2: Donderdag 10 oktober 2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 3 + 4: Donderdag 24 oktober 2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 5:        Donderdag 7 november 2024 (15.00 uur - 17.30 uur excl. diner)

Collegedata: opleiding start donderdag 23 januari 2025

  • College 1 + 2: Donderdag 23 januari2025 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 3 + 4: Donderdag 6 februari 2025(15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 5         Donderdag 20 februari 2025 (15.00 uur - 17.30 uur excl. diner)

Collegedata: opleiding start donderdag 27 maart 2025

  • College 1 + 2: Donderdag 27 maart 2025 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 3 + 4: Donderdag 10 april 2025 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 5         Donderdag 24  april 2025 (15.00 uur - 17.30 uur excl. diner)

Collegedata: opleiding start donderdag 5 juni 2025. 

  • College 1 + 2: Donderdag 5 juni 2025 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 3 + 4: Donderdag 12 juni 2025(15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 5         Donderdag 19 juni 2025 (15.00 uur - 17.30 uur excl. diner)

Startdata

  • 23-01-2025, Utrecht
1

Persoonsgegevens

2

Facturatie

3

Bevestiging

Datum & locatie



Persoonsgegevens



Adresgegevens



Facturatie



Factuuradres

Bevestiging



Ja Algemene voorwaarden

Inschrijven

Vul hieronder uw emailadres in en u ontvangt de brochure van deze opleiding in uw mailbox.

Brochure aanvragen

Opleidersbeoordeling

8.1

Bron: Springest

Kosten:
€1840

Aantal deelnemers:
10 - 15

Overweegt u een opleiding? Neem contact op met UBS om uw leerbehoefte te bespreken. Bel ons via 030-2270497 of lees meer