Door te innoveren creëert u enerzijds waarde voor u als organisatie en anderzijds voor uw klanten. Aangezien de wereld om u heen in razendsnel tempo verandert, is het daarom van het grootste belang om erachter te komen hoe uw klanten over uw organisatie/ producten denken en waar ze behoefte aan hebben. Hier dient vervolgens uiteraard een passend aanbod bij ontwikkeld te worden. Niets doen aan businessontwikkeling is vragen om problemen want de concurrentie zal niet stil blijven zitten. Pro-actief inzetten op innovatie is uiteraard de sterkste zet. Deze opleiding helpt u bij het opzetten van een ‘brand driven innovation’ beleid waarbij business-, innovatie,- en productprocessen worden opgetuigd vanuit een centrale merkgedachte.

 Onderwerpen

  • Hoe kan ik een merkstrategie formuleren in lijn met de bedrijfsstrategie?
  • Borging van het gebruik van het merk (als kompas) in de organisatie
  • Opstellen van een effectieve (brand) innovation- en developmentstrategie
  • Bouw van een organisatie met toegevoegde waarde en innovatievermogen
  • Hoe kan ik een product strategie formuleren, in lijn met de bedrijfsstrategie?
  • Integratie en implementatie van de productstrategie in de organisatie
  • Meten van de effectiviteit van de product/portfoliostrategie en hoe bijsturen?

Resultaat

Na afloop van de executive master Brand Driven Innovation & Product Management bent u in staat om zelfstandig een gedegen 'merkgedreven innovatiestrategie' samen te stellen en succesvol te implementeren. U heeft de juiste managementvaardigheden en leiderschapskwaliteiten om de gewenste verandering succesvol door te voeren. Uw analysevaardigheden en strategisch handelen zijn naar een hoger niveau gebracht, waardoor u in staat bent betere en scherpere managementbeslissingen te nemen. U bent in staat om grip te houden op de nieuwe brand-driven-organisatie en bent in staat om op de juiste momenten bij te sturen. Tot slot bent u op de hoogte van de laatste kennis en inzichten op het gebied van business development, merkstrategie, innovatie, product management en change management.

Inhoud van de opleiding

De MBA ‘Brand Driven Innovation’ duurt ongeveer 12 maanden en omvat 30 colleges van 3 uur. U volgt de opleiding met ongeveer 10-15 deelnemers op een van onze opleidingslocaties. Hierin volgt u colleges en werkt aan opdrachten. 

Module 1: Brand Strategy & Propositieontwikkeling (college 1 t/m 5)

Tijdens deze module leert hoe u uw merkstrategie kunt vormgeven. U verwerft tal van nieuwe pragmatische kennis en inzichten over branding, propositieontwikkeling en waardecreatie waarmee u uw voordeel kunt doen. U leert hoe u marketing- en merkprocessen beter en effectiever kunt organiseren en hoe u deze in lijn kunt brengen met de bedrijfsstrategie. Verder krijgt u nieuwe kennis en inzichten over het omgaan met digitale uitdagingen van merkbeleid en wordt u bijgeschoold over integratie- en implementatieaspecten ervan.

Module 2: Brand Development & Borging in de Organisatie (college 6 t/m 10)

Tijdens deze module leert u hoe u de organisatie concreet gereedmaakt voor de implementatie van de merkstrategie. U krijgt nieuwe kennis en inzicht over organisatiecultuur, verandermanagement en leadership en leert wat nodig is om veranderingen ”erdoor’ te krijgen. Daarnaast komt het borgingsstuk uitvoerig aan bod, want alleen daarmee kunt u duurzaam aan een merk bouwen. U leert hoe u de merkidentiteit in alle geledingen van de organisatieprocessen kunt brengen en ze tevens consistent kunt houden.

Module 3: Business Development & Innovation Management (college 11 t/m 15)

Tijdens deze module leert u hoe u de juiste strategische fundamenten kunt leggen om tot een succesvolle business developmentstrategie voor uw organisatie te komen. U krijgt nieuwe kennis en inzicht over strategisch management, business model innovation, market learning en open innovation. U leert hoe u innovatieprocessen beter en effectiever kunt organiseren, hoe u om kunt gaan met de organisatie van creativiteit en innovatiekracht en hoe dit dient te resulteren in toegevoegde waarde, een verdienmodel en onderscheidend vermogen. Verder krijgt u nieuwe kennis en inzichten over het product ontwikkelingsproces, concurrentie en het belang van een goede time-to-market.

Module 4: Gedragsverandering & Leadership  (college 16 t/m 20)

Tijdens deze module leert hoe u uw innovatiestrategie intern kunt doorvoeren. U krijgt nieuwe kennis en inzicht over organisatiecultuur, identiteit en waarden, interne weerstand, draagvlakcreatie en change management. U leert welke krachten er spelen binnen organisaties en hoe u daarmee uw voordeel kunt doen. U leert tevens welke rol leadership kan spelen bij het veranderen van de organisatie. U krijgt nieuwe kennis en inzichten over de succesfactoren van business innovation leaders. Tot slot leert u hoe u de organisatie concreet gereedmaakt voor de implementatie van een nieuwe innovatiestrategie en hoe u grip kunt houden op het totale implementatieproces. U wordt tot slot bijgespijkerd over alle ins en outs van het monitoringproces.

Module 5: Productontwikkeling, Planning en Lancering (college 21 t/m 25)

Tijdens deze module ontwikkelt u een heldere visie op de rol van product development binnen de organisatie. Er wordt ingezoomd op de strategische context, het organisatiebeleid en de rol van productmanagement hierin. Thema’s die verder aan bod komen zijn: marktsegmentatie,  consumer insights, conceptcreatie, verwachtingen R&D en waardepropositie-ontwikkeling. U leert hoe u op een effectieve manier van concept tot productlancering kunt komen. Er wordt ingezoomd op de aan productmanagement gekoppelde gebieden als marktonderzoek, financiële planning, productontwikkeling en marketing en er wordt uitgelegd hoe u deze afdelingen (de interne organisatie) mee kunt krijgen. U leert tot slot hoe u een goed productplan kunt opstellen.

Module 6: Implementatie & Monitoring Productbeleid (college 26 t/m 30)

Tijdens deze module leert hoe u uw product/ portfoliostrategie intern kunt doorvoeren. U krijgt nieuwe methoden en instrumenten aangereikt waarmee u uw productstrategie gedegen ten uitvoer kunt brengen en u weet welke krachten er spelen binnen organisaties en hoe u daarmee uw voordeel kunt doen. Tijdens deze module leert u hoe u de organisatie gereedmaakt voor de implementatie van uw product/ portfoliostrategie.  U wordt tot slot bijgespijkerd over alle ins en outs van het monitoringproces. Op welke KPI’s wordt er gestuurd, welke metrics worden er gehanteerd en hoe en wanneer dient er bijsturing in het proces plaats te vinden?

Vorm van de opleiding

De Executive Master ‘Brand Driven Innovation & Product Management’ is zo opgezet om uw strategisch denkniveau in relatief kort tijdsbestek naar een hoger niveau te brengen opdat u betere managementbeslissingen kunt nemen.  Verder staat de kwantificering van beleid centraal tijdens deze opleiding. U redeneert gedurende de opleiding terug vanuit een bedrijfskundig perspectief. Tijdens uw opleiding wordt u begeleid door een kerndocent. Deze docent is gedurende de opleiding beschikbaar voor uw vragen en opmerkingen en zal u daar waar nodig ondersteunen. De kerndocent beoordeelt u aan het einde van de opleiding. U werkt gedurende de masteropleiding aan diverse opdrachten en cases en rond uw MBA tenslotte af met het schrijven van een referaat.

Voor wie is de opleiding bestemd?

De MBA ‘Brand Driven Innovation & Product Management’ is bedoeld voor professionals die zich verder willen ontwikkelen op het gebied van business development, merkstrategie, verandermanagement, innovatie en product management. De opleiding is een executive opleiding wat betekent dat een bepaald werk- en denkniveau gewenst is. Doorgaans hebben onze deelnemers een bedrijfskundige of veranderkundige achtergrond, 5 tot 15 jaar relevante werkervaring en HBO+ denkniveau. In principe staat het iedereen vrij om deel te nemen, onze ervaring is echter dat het optimale leerresultaat ligt bij een ruimere werkervaring.

Ervaringen

- 8,5
 “De feedback op ons referaat en de specifieke vragen door Arend Jan Majoor heb ik als waardevol ervaren. Dit gaf mij dikwijls een ander inzicht op onze situatie. Erg leuk was ook de presentatie en de inspirerende cases “

     

- 8,5
 “Goed om vanuit verschillende invalshoeken en ervaringen opleiding te krijgen op dit gebied. Het technische deel hebben we goed kunnen toepassen in het referaat. Daarbij wel de opmerking dat er meer duidelijkheid verschaft kan worden over wat er nu precies verwacht wordt. Het leiderschap deel vond ik een heel interessant onderdeel van de training. De meeste trainers waren goed. De ontvangst en eten en drinken in de savannah toren was helemaal goed. Over het algemeen ben ik zeer tevreden met de gevolgde opleiding en de gemêleerde en leuk groep mede studenten. Het was leerzaam en inspirerend! .”

     

- 7
 “Boeiende presentaties en verhalen. Verhalen uit de praktijk werken goed en aanstekelijk. Goede sprekers! Wellicht verkorte cursus en lange cursus uit elkaar houden. Met name als er tussentijds een break is van 2 weken en lange cursus wel doorgaat. Interessante verhalen van de sprekers.”

     

- 8,5
 “Leuke en leerzame colleges. Met name de branding colleges (van o.a. Michiel Maandag) waarin voorbeelden uit de merkpraktijk werden gebruikt. Ik heb voor hier voor onze organisatie uiteindelijk veel aan gehad. “

     

- 8
 “Fijne tijd gehad. Veel geleerd. Goede docenten, goede sfeer. Mooie locatie”

     

- 8,5
 “Interessant en goed door de docenten gebracht. De winst die ik uit de cursus gehaald heb vond ik prima. Arend Jan Majoor en Marcel Kuiper zijn echte vakprofessionals op dit gebied en wisten hun kennis en expertise op inspirerende wijze over het voetlicht te brengen “

Docenten

De docenten die de opleiding Brand Driven Innovation & Product Management (Executive Master) voor u verzorgen, hebben hun sporen ruimschoots in de praktijk verdiend. Naast deze ervaring in het vakgebied hebben zij ook een goede kennis van wetenschap, modellen en strategieën waardoor zij als geen ander in staat zijn om een brug te slaan tussen strategie en praktijk.

Patrick van Thiel
Patrick van Thiel

Patrick van Thiel. Beheerst de kunst van het definiëren, configureren en implementeren van de gewenste bedrijfs-, merk-, marketing- en communicatie- en designstrategieën. Snel vertrouwd met nieuwe situaties en nieuwe feiten door combinatie van analytisch en conceptueel vermogen. Strategisch, creatief én pragmatisch. Zeer gemotiveerd om blijvende (team) resultaten te bereiken. Brede kijk op zaken. Motto: connecting the dots & finding the missing links.

Carlos Zwikker.jpg
Carlos Zwikker

Carlos Zwikker. The past years Carlos has coached and mentored start-ups based on his experience in the Philips Lifestyle Incubator where he was venture coach / investment manager for Shapeways, currently the world’s leading 3D Printing Internet Service. An environment, in which a cocktail of creativity, business sense, analysis, customer psychology and out of the box thinking act as a driver of change and innovation, is where Carlos performs best. Building on extensive strategic marketing and consulting experience, Carlos´ strength lies in enabling innovation, value creation and business building.

alexander-boelen-150x150.jpg
Alexander Boelen

Alexander Boelen heeft als strategisch adviseur en business innovation manager jarenlange ervaring in het managen van creativiteit en het combineren van verschillende expertises, altijd met een focus op business development en innovatie. Hij heeft een achtergrond in architectuur en stedelijk ontwerp, kennismanagement en (geo-)modeling en simulatie en een internationaal netwerk in onder meer de domeinen transport, media, universiteiten en onderzoeks- instellingen.

Kosten

Uw investering voor deze opleiding bedraagt 12859 euro (excl. BTW). Dit bedrag is inclusief colleges, studiemateriaal, toetsing en arrangement. Er zijn mogelijkheden om in meerdere termijnen het deelnamebedrag te voldoen. Informeer naar de mogelijkheden als u hier gebruik van wilt maken. De opleidingskosten zijn in bepaalde gevallen fiscaal aftrekbaar. Meer informatie vindt u op de website van de belastingdienst.

Collegedata

Er vinden per dag twee colleges plaats. Er wordt gestart om 15.00 uur met het eerste college, het tweede college start om 18.30 uur en duurt tot 21.00 uur. Mocht u op een bepaalde datum niet kunnen: gemiste colleges kunnen te allen tijde worden ingehaald middels e-learning,

Collegedata: opleiding start donderdag 22 augustus 2024. 

  • College 1 + 2: Donderdag 22 augustus 2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 3 + 4: Vrijdag 23 augustus  2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 5 + 6: Donderdag 29 augustus 2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 7 + 8: Vrijdag 30 augustus 2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 9 + 10: Donderdag 5 september 2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • Resterende collegedata volgen binnenkort (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)

Collegedata: opleiding start donderdag 10 oktober 2024. 

  • College 1 + 2: Donderdag 10 oktober 2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 3 + 4: Donderdag 24 oktober 2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 5 + 6: Donderdag 7 november 2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 7 + 8: Donderdag 21 november 2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 9 + 10: Donderdag 12 december 2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • Resterende collegedata volgen binnenkort (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • Resterende collegedata volgen binnenkort (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)

Collegedata: opleiding start donderdag 23 januari 2025

  • College 1 + 2: Donderdag 23 januari2025 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 3 + 4: Donderdag 6 februari 2025(15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 5 + 6: Donderdag 20 februari 2025 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 7 + 8: Donderdag 6 maart 2025 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 9 + 10: Donderdag 20 maart 2025 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • Resterende collegedata volgen binnenkort (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)

Collegedata: opleiding start donderdag 27 maart 2025

  • College 1 + 2: Donderdag 27 maart 2025 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 3 + 4: Donderdag 10 april 2025 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 5 + 6: Donderdag 24  april 2025 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 7 + 8: Donderdag 8 mei 2025 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 9 + 10: Donderdag 22 mei 2025 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner) 
  • Resterende collegedata volgen binnenkort (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)

Collegedata: opleiding start donderdag 5 juni 2025. 

  • College 1 + 2: Donderdag 5 juni 2025 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 3 + 4: Donderdag 12 juni 2025(15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 5 + 6: Donderdag 19 juni 2025 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 7 + 8: Donderdag 26 juni 2025 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 9 + 10: Donderdag 3 juli 2025 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner) 
  • Resterende collegedata volgen binnenkort (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)

Startdata

  • 23-01-2025, Utrecht
1

Persoonsgegevens

2

Facturatie

3

Bevestiging

Datum & locatie



Persoonsgegevens



Adresgegevens



Facturatie



Factuuradres

Bevestiging



Ja Algemene voorwaarden

Inschrijven

Vul hieronder uw emailadres in en u ontvangt de brochure van deze opleiding in uw mailbox.

Brochure aanvragen

Opleidersbeoordeling

8.1

Bron: Springest

Kosten:
€12859

Aantal deelnemers:
8 - 15

Overweegt u een opleiding? Neem contact op met UBS om uw leerbehoefte te bespreken. Bel ons via 030-2270497 of lees meer