De omgeving van uw bedrijf is continu aan verandering onderhevig. Om goed op veranderingen in te kunnen spelen, is gedegen kennis van strategie, change en organisatieontwikkeling van levensbelang. Deze gecombineerde kennis zou idealiter moeten resulteren in de ontwikkeling van innoverend vermogen, toegevoegde waarde en concurrentiekracht. Om dit te bereiken, dienen er vaak de nodige veranderprocessen doorgevoerd te worden. Een zorgvuldig karwei wat ook weer om de nodige expertise vraagt. Deze opleiding helpt u enerzijds bij het verenigen van de innovation- en de veranderstrategie en anderzijds met de bijbehorende implementatie uitdagingen.

 Onderwerpen

  • Opstellen van een effectieve business innovation- en developmentstrategie
  • Bouw van een organisatie met toegevoegde waarde en innovatievermogen
  • Integratie en implementatie van de innovatiestrategie in de organisatie
  • Hoe kan ik een effectieve veranderstrategie formuleren en opzetten?
  • De rol van leadership, verandermanagement en bedrijfscultuur bij innovatie
  • Hoe kan ik het veranderplanningsproces opzetten, doorvoeren en managen?
  • Hoe kan ik het verander/ implementatieproces bewaken, borgen en sturen?

Resultaat

Na afloop van de executive master 'Business Development & Change Leadership' bent u in staat om een gedegen bedrijfsstrategie samen te stellen en succesvol te implementeren. Uw analysevaardigheden en strategisch handelen zijn naar een hoger niveau gebracht, waardoor u in staat bent scherpere beslissingen te nemen. U weet hoe u een innovatie- cq veranderproces kunt opstarten en hoe u dit vertaald kunt krijgen in een tactisch implementatieplan. U weet tevens hoe u het beste om kunt gaan met interne weerstand en het veranderen van bestaande structuren. U bent op de hoogte van de succesfactoren van business leaders en weet hoe u veranderbeleid kunt doorvoeren en monitoren. Tot slot heeft u uitgebreide kennis op het gebied van business development, innovation en change management.

Inhoud van de opleiding

De MBA ‘Business Development & Change Leadership’ duurt ongeveer 12 maanden en omvat 30 colleges van 3 uur. U volgt de opleiding met ongeveer 10-15 deelnemers op een van onze locaties. Hierin volgt u colleges en werkt aan opdrachten. 

Module 1: Business Strategy & Innovation Management (college 1 t/m 5)

Tijdens deze module leert u hoe u de juiste strategische fundamenten kunt leggen om tot een succesvolle business developmentstrategie voor uw organisatie te komen. U krijgt nieuwe kennis en inzicht over strategisch management, business model innovation, market learning en open innovation. U leert hoe u innovatieprocessen beter en effectiever kunt organiseren, hoe u om kunt gaan met de organisatie van creativiteit en innovatiekracht en hoe dit dient te resulteren in toegevoegde waarde, een verdienmodel en onderscheidend vermogen. Verder krijgt u nieuwe kennis en inzichten over het product ontwikkelingsproces, concurrentie en het belang van een goede time-to-market.

Module 2: Gedragsverandering & Leadership  (college 6 t/m 10)

Tijdens deze module leert hoe u uw innovatiestrategie intern kunt doorvoeren. U krijgt nieuwe kennis en inzicht over organisatiecultuur, identiteit en waarden, interne weerstand, draagvlakcreatie en change management. U leert welke krachten er spelen binnen organisaties en hoe u daarmee uw voordeel kunt doen. U leert tevens welke rol leadership kan spelen bij het veranderen van de organisatie. U krijgt nieuwe kennis en inzichten over de succesfactoren van business innovation leaders. Tot slot leert u hoe u de organisatie concreet gereedmaakt voor de implementatie van een nieuwe innovatiestrategie en hoe u grip kunt houden op het totale implementatieproces. U wordt tot slot bijgespijkerd over alle ins en outs van het monitoringproces.

Module 3: Veranderstrategie & Change Management (college 11 t/m 15)

Tijdens deze module leert hoe u uw veranderstrategie kunt vormgeven. U verwerft tal van nieuwe pragmatische inzichten, tools, tips, methodes en guidelines over change management uit de praktijk waarmee u uw voordeel kunt doen. U leert hoe u veranderprocessen beter en effectiever kunt organiseren, hoe u om kunt gaan met bestaande structuren en systemen en hoe u deze kunt veranderen en (weer) in lijn kunt brengen met de bedrijfsstrategie. Verder krijgt u nieuwe kennis en inzichten over het managen van het veranderproces en wordt u bijgeschoold over integratie- en implementatieaspecten van de veranderstrategie.

Module 4: Implementatie & Monitoring Veranderbeleid (college 16 t/m 20)

Tijdens deze module leert u hoe u de organisatie concreet gereedmaakt voor de implementatie van een veranderstrategie. U leert hoe u doelstellingen opstelt, hoe u uw veranderteam prepareert en hoe u dit kunt managen, hoe u bestaande systemen kunt integreren met de nieuwe systemen maar bovenal: hoe u grip kunt houden op het totale veranderproces. U wordt tot slot bijgespijkerd over alle ins en outs van het monitoringproces. U krijgt tevens aan de hand van enkele best practices en cases voorbeelden van succesvolle veranderprojecten en -implementaties.

Module 5: Opzet en executie van het veranderplanningsproces (college 21 t/m 25)

Tijdens deze module leert u hoe u de vertaalslag kunt maken vanuit de bedrijfsstrategie naar een tactisch veranderplan (oa. via een GAP-analyse). U krijgt nieuwe kennis en inzichten over organisatiekunde, (tactisch) verander management en HRM. U leert met welke projectmanagement-methoden, interventies voorbereid, geïnitieerd en gemanaged. kunnen worden. Het doel is te leren hoe u uiteindelijk grip kunt houden op het vernieuwingsproces. Tot slot leert u tijdens deze module hoe u uw tactisch veranderplan verder kunt vormgeven. Er wordt o.a. ingezoomd op het mobiliseren van mensen en middelen met een focus op het formeren van zelfsturende teams.

Module 6: Borging en Monitoring van het Veranderproces (college 26 t/m 30)

Tijdens deze module staat het implementeren, ontwikkelen en versterken van (zelfsturende) teams centraal. U krijgt methoden aangereikt om teams beter te laten functioneren (oa via bottum up empowerment). Er wordt ingezoomd op teamdynamieken, beloningsstructuren, teamprestaties,  vergroting van eigenaarschap en ROI. U leert o.a. hoe u geplande interventies daadwerkelijk geïmplementeerd en geborgd kunt krijgen in de organisatie . U wordt bijgepraat over effectieve implementatiemethoden zoals Agile, Lean en Scrum. Tot slot krijgt u aan de hand van best practices en cases voorbeelden van succesvolle veranderprojecten en -implementaties. Daarnaast wordt u bijgespijkerd over alle ins en outs van het monitoringproces.

Module 6: Borging en Monitoring van het Veranderproces (college 26 t/m 30)

Tijdens deze module staat het implementeren, ontwikkelen en versterken van (zelfsturende) teams centraal. U krijgt methoden aangereikt om teams beter te laten functioneren (oa via bottum up empowerment). Er wordt ingezoomd op teamdynamieken, beloningsstructuren, teamprestaties,  vergroting van eigenaarschap en ROI. U leert o.a. hoe u geplande interventies daadwerkelijk geïmplementeerd en geborgd kunt krijgen in de organisatie . U wordt bijgepraat over effectieve implementatiemethoden zoals Agile, Lean en Scrum. Tot slot krijgt u aan de hand van best practices en cases voorbeelden van succesvolle veranderprojecten en -implementaties. Daarnaast wordt u bijgespijkerd over alle ins en outs van het monitoringproces.

Vorm van de opleiding

De Executive Master ‘Business Development & Change Leadership’ is zo opgezet om uw strategisch denkniveau in relatief kort tijdsbestek naar een hoger niveau te brengen opdat u betere managementbeslissingen kunt nemen.  Verder staat de kwantificering van beleid centraal tijdens deze opleiding. U redeneert gedurende de opleiding terug vanuit een bedrijfskundig perspectief. Tijdens uw opleiding wordt u begeleid door een kerndocent. Deze docent is gedurende de opleiding beschikbaar voor uw vragen en opmerkingen en zal u daar waar nodig ondersteunen. De kerndocent beoordeelt u aan het einde van de opleiding. U werkt gedurende de masteropleiding aan diverse opdrachten en cases en rond uw MBA tenslotte af met het schrijven van een referaat.

Voor wie is de opleiding bestemd?

De MBA ‘Business Development & Change Leadership’ is bedoeld voor professionals die zich verder willen ontwikkelen op het gebied van strategisch management en leadership, strategievorming, organisatiekunde en verandermanagement. De opleiding is een executive opleiding wat betekent dat een bepaald werk- en denkniveau gewenst is. Doorgaans hebben onze deelnemers een bedrijfskundige of veranderkundige achtergrond, 5 tot 15 jaar relevante werkervaring en HBO+ denkniveau. In principe staat het iedereen vrij om deel te nemen, onze ervaring is echter dat het optimale leerresultaat ligt bij een ruimere werkervaring.

Ervaringen

- 9
 “Bevlogen docenten, met passie voor hun vak. Leuk en leerzaam om met vakgenoten de stof eigen te maken. Praktische tips gekregen om het geleerde in de praktijk te brengen. Het afsluitende referaat heeft in onze organisatie als actieplan gediend om het verandertraject door te voeren. Dit had een goede meerwaarde” “

     

- 8
 “Waardevolle opleiding met een goede balans tussen theorie en praktijk. De trainers brachten de stof op een boeiende manier over. De colleges werden op een interactieve manier gegeven waardoor er voldoende ruimte was om ervaringen te delen. Niet alle onderdelen uit de studiegids werden tijdens de opleiding behandeld en er werd geen gebruik gemaakt van de literatuur.”

     

- 9
 “Dankjewel. Dankzij deze opleiding heb ik weer nieuwe inzichten erbij. Heel praktisch toepasbaar en tot de verbeelding sprekend met als bonus: leuke nieuwe professionals in mijn netwerk erbij en een kijkje in de keukens van andere organisaties. “

     

- 9,5
 “Heel goede ervaring! De materie werd vanuit verschillende hoeken belicht en er was voldoende diepgang. Zeker bij de meer interactieve colleges was het ook zeer waardevol om met de rest van de deelnemers van gedachten te wisselen en van elkaar te leren. Docenten over algemeen van hoog niveau en duidelijk inhoudsdeskundigen. Soms sluit een college qua vorm en inhoud misschien iets minder aan bij je persoonlijke situatie/voorkeur, maar dat wordt door de andere colleges ruimschoots gecompenseerd”

Docenten

De docenten die de opleiding Business Development & Change Leadership (Executive Master) voor u verzorgen, hebben hun sporen ruimschoots in de praktijk verdiend. Naast deze ervaring in het vakgebied hebben zij ook een goede kennis van wetenschap, modellen en strategieën waardoor zij als geen ander in staat zijn om een brug te slaan tussen strategie en praktijk.

Marijn Mulders UBS.jpeg
Marijn Mulders

Marijn Mulders heeft vanuit Cap Gemini talloze bedrijven ondersteund bij het herinrichten van de bedrijfsprocessen en veranderprocessen. Bij een van zijn klanten is hij vervolgens in dienst getreden en heeft bij de werkmaatschappijen in Europa en Amerika veranderprocessen uitgevoerd waarbij het verbeteren van de resultaten en de bedrijfsprocessen centraal stond. Inmiddels werkt hij bij diverse Hogescholen, waar hij studenten inhoudelijk begeleidt en tevens coacht op het samenspel van theorie en praktijk.

alexander-boelen-150x150.jpg
Alexander Boelen

Alexander Boelen heeft als strategisch adviseur en business innovation manager jarenlange ervaring in het managen van creativiteit en het combineren van verschillende expertises, altijd met een focus op business development en innovatie. Hij heeft een achtergrond in architectuur en stedelijk ontwerp, kennismanagement en (geo-)modeling en simulatie en een internationaal netwerk in onder meer de domeinen transport, media, universiteiten en onderzoeks- instellingen.

Carlos Zwikker.jpg
Carlos Zwikker

Carlos Zwikker. The past years Carlos has coached and mentored start-ups based on his experience in the Philips Lifestyle Incubator where he was venture coach / investment manager for Shapeways, currently the world’s leading 3D Printing Internet Service. An environment, in which a cocktail of creativity, business sense, analysis, customer psychology and out of the box thinking act as a driver of change and innovation, is where Carlos performs best. Building on extensive strategic marketing and consulting experience, Carlos´ strength lies in enabling innovation, value creation and business building.

Patrick van Thiel
Patrick van Thiel

Patrick van Thiel. Beheerst de kunst van het definiëren, configureren en implementeren van de gewenste bedrijfs-, merk-, marketing- en communicatie- en designstrategieën. Snel vertrouwd met nieuwe situaties en nieuwe feiten door combinatie van analytisch en conceptueel vermogen. Strategisch, creatief én pragmatisch. Zeer gemotiveerd om blijvende (team) resultaten te bereiken. Brede kijk op zaken. Motto: connecting the dots & finding the missing links.

Kosten

Uw investering voor deze opleiding bedraagt 12859 euro (excl. BTW). Dit bedrag is inclusief colleges, studiemateriaal, toetsing en arrangement. Er zijn mogelijkheden om in meerdere termijnen het deelnamebedrag te voldoen. Informeer naar de mogelijkheden als u hier gebruik van wilt maken. De opleidingskosten zijn in bepaalde gevallen fiscaal aftrekbaar. Meer informatie vindt u op de website van de belastingdienst.

Collegedata

Er vinden per dag twee colleges plaats. Er wordt gestart om 15.00 uur met het eerste college, het tweede college start om 18.30 uur en duurt tot 21.00 uur. Mocht u op een bepaalde datum niet kunnen: gemiste colleges kunnen te allen tijde worden ingehaald middels e-learning.

Collegedata: opleiding start donderdag 18 januari 2024. 

  • College 1 + 2: Donderdag 18 januari 2023 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 3 + 4: Donderdag 1 februari 2024(15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 5 + 6: Donderdag 15 februari 2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 7 + 8: Donderdag 29 februari 2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 9 + 10: Donderdag 14 maart 2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • Resterende collegedata volgen binnenkort (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)

Collegedata: opleiding start donderdag 21 maart 2024. 

  • College 1 + 2: Donderdag 21 maart 2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 3 + 4: Donderdag 4 april 2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 5 + 6: Donderdag 18 april 2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 7 + 8: Donderdag 25 april 2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 9 + 10: Donderdag 16 mei 2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner) 
  • Resterende collegedata volgen binnenkort (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)

Collegedata: opleiding start donderdag 23 mei 2024. 

  • College 1 + 2: Donderdag 23 mei 2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 3 + 4: Donderdag 6 juni 2024(15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 5 + 6: Donderdag 20 juni 2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 7 + 8: Donderdag 27 juni 2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 9 + 10: Donderdag 4 juli 2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner) 
  • Resterende collegedata volgen binnenkort (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)

Collegedata: opleiding start donderdag 10 oktober 2024. 

  • College 1 + 2: Donderdag 10 oktober 2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 3 + 4: Donderdag 24 oktober 2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 5 + 6: Donderdag 7 november 2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 7 + 8: Donderdag 21 november 2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 9 + 10: Donderdag 12 december 2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • Resterende collegedata volgen binnenkort (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)

Startdata

  • 23-05-2024, Utrecht
  • 10-10-2024, Utrecht
1

Persoonsgegevens

2

Facturatie

3

Bevestiging

Datum & locatie



Persoonsgegevens



Adresgegevens



Facturatie



Factuuradres

Bevestiging



Ja Algemene voorwaarden

Inschrijven

Vul hieronder uw emailadres in en u ontvangt de brochure van deze opleiding in uw mailbox.

Brochure aanvragen

Opleidersbeoordeling

8.1

Bron: Springest

Kosten:
€12859

Aantal deelnemers:
8 - 15

Overweegt u een opleiding? Neem contact op met UBS om uw leerbehoefte te bespreken. Bel ons via 030-2270497 of lees meer