Sterke merken ontstaan wanneer iedereen in het bedrijf eenduidig volgens het merk werkt. Dit vereist een positionering die op eenzelfde manier kan worden geïnterpreteerd. En dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Veel merkprojecten gaan moeizaam of falen uiteindelijk, met onduidelijke merkproposities tot gevolg. Sterke merken daarentegen hebben tal van voordelen: een hogere winstgevendheid, hogere betrokkenheid van klanten en medewerkers, allemaal door eenduidigheid in de merkervaring. Niet gek dus dat we dat daar ook willen komen. Maar hoe kom je daar en welke lessen kunnen we leren van sterke merken? Dat en meer leert u tijdens deze cursus.

Onderwerpen

  • Hoe kom ik tot een heldere brand strategy en merkpositionering?
  • Welke rol spelen merkwaarden, archetypen en 'laddering' hierbij?
  • Hoe kan ik een betekenisvolle waardepropositie in de markt zetten?
  • Hoe kun je een sterk merk bouwen, exploiteren en onderhouden?
  • Hoe breng je het merk in lijn met de organisatieprocessen?
  • Hoe ontwikkel je een krachtige, onderscheidende online brandingstrategie?
  • Hoe zorgt uw social mediastrategie voor versterking van de merkboodschap?
  • Hoe waarborg je de merkconsistentie tijdens de executiefase?

Resultaat

Na afloop van de cursus Merkstrategie & Positionering bent u in staat om uitvoering te geven aan uw brand strategy. U weet wat de strategische en praktische implicaties van uw keuzes zullen zijn. U weet hoe u tot een juiste merkstrategie en gewenste positionering kunt komen en weet ook hoe u in logische stappen tot een goede executie kunt komen. U bent in staat om grip te houden en op de juiste momenten bij te sturen. Tot slot bent u op de hoogte van de laatste kennis en inzichten op het gebied van brand management, veranderprocessen, reputatiemanagement en het bewaken van identiteits- vraagstukken.

Inhoud van de opleiding

Deze cursus duurt twee maanden en omvat vijf colleges. U volgt de cursus met 10-15 deelnemers. 

Dag 1: Merkstrategie, merkwaarden en merkpositionering (college 1 en 2)

Tijdens deze dag leert u hoe u een kunt komen tot een heldere merkpositionering en/ of branding strategie.  U wordt bijgepraat over de rol van merkwaarden, archetypes en ‘laddering’ in branding. U leert hoe u vanuit een merkstrategie tot concrete merkcommunicatie kunt komen en hoe u kunt bouwen aan een sterk merk. Uiteraard komt ook de organisatiekant van het merk aan de orde.

Dag 2: Online branding en social strategy (college 3 en 4)

Tijdens deze dag leert u hoe u tot een succesvolle online branding- en social strategie kunt komen. U leert het belang van digital onderkennen en leert hoe u met de specifieke dynamieken van het web dient om te gaan. U wordt bijgepraat over de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van online branding en leert tot slot hoe ‘digital en social’ verweven kan worden met (bestaand) merkbeleid in de organisatie.

Dag 3: Uitvoering en integratie van merkbeleid (college 5 )

Tijdens deze dag staat de executie van merkstrategie centraal. Kernvraag blijft natuurlijk: hoe breng je een papieren merkstrategie tot leven? En: hoe zorg je voor consistentie in alle merkgeledingen en hoe bereik je dat de merkboodschap door het gehele bedrijf op een juiste wijze gecommuniceerd kan worden. Het thema ‘internal branding’ komt ook aan bod tijdens deze dag.

Vorm van de opleiding

De cursus Merkstrategie & Positionering is zo opgezet om u in praktische zin en in relatief kort tijdsbestek zoveel mogelijk bij te brengen over branding, positioneren en merkstrategie. U redeneert gedurende de opleiding terug vanuit een bedrijfskundig perspectief en wordt in een kleinschalige setting geupdate met de laatste kennis en inzichten.

Voor wie is deze opleiding bedoeld?

De cursus Merkstrategie & Positionering is bedoeld voor professionals die zich verder willen ontwikkelen op het gebied van merkstrategie en brand management. De cursus is een executive training wat betekent dat een bepaald werk- en denkniveau gewenst is. Doorgaans hebben onze deelnemers een marketingachtergrond, 5 tot 15 jaar relevante werkervaring en HBO+ denkniveau. In principe staat het iedereen vrij om deel te nemen, onze ervaring is echter dat het optimale leerresultaat ligt bij een ruimere werkervaring.

Ervaringen

- 9
 “Het was een goede ervaring, interactieve docent. We werden direct aan het werk gezet, dat brak het ijs. Snel veel handige tips gekregen. Veel voorbeelden uit de praktijk en daardoor snel in te leven. Dus dik tevreden.”

Docenten

De docenten die de opleiding Merkstrategie & Positionering (Cursus) voor u verzorgen, hebben hun sporen ruimschoots in de praktijk verdiend. Naast deze ervaring in het vakgebied hebben zij ook een goede kennis van wetenschap, modellen en strategieën waardoor zij als geen ander in staat zijn om een brug te slaan tussen strategie en praktijk.

Kosten

Uw investering voor deze opleiding bedraagt 1840 euro (excl. BTW). Dit bedrag is inclusief colleges, studiemateriaal, toetsing en arrangement. Er zijn mogelijkheden om in meerdere termijnen het deelnamebedrag te voldoen. Informeer naar de mogelijkheden als u hier gebruik van wilt maken. De opleidingskosten zijn in bepaalde gevallen fiscaal aftrekbaar. Meer informatie vindt u op de website van de belastingdienst.

Collegedagen

Er vinden per dag twee colleges plaats. Er wordt gestart om 15.00 uur met het eerste college, het tweede college start om 18.30 uur en duurt tot 21.00 uur. Mocht u op een bepaalde datum niet kunnen: gemiste colleges kunnen te allen tijde worden ingehaald middels e-learning. Mocht u op een bepaalde datum niet kunnen: gemiste colleges kunnen te allen tijde worden ingehaald middels e-learning 

Collegedata: opleiding start donderdag 18 januari 2024. 

  • College 1 + 2: Donderdag 18 januari 2023 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 3 + 4: Donderdag 1 februari 2024(15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 5:        Donderdag 15 februari 2024 (15.00 uur - 17.30 uur excl. diner)

Collegedata: opleiding start donderdag 21 maart 2024. 

  • College 1 + 2: Donderdag 21 maart 2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 3 + 4: Donderdag 4 april 2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 5:        Donderdag 18 april 2024 (15.00 uur - 17.30 uur excl. diner)

Collegedata: opleiding start donderdag 23 mei 2024. 

  • College 1 + 2: Donderdag 23 mei 2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 3 + 4: Donderdag 6 juni 2024(15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 5:        Donderdag 20 juni 2024 (15.00 uur - 17.30 uur excl. diner)

Collegedata: opleiding start donderdag 10 oktober 2024. 

  • College 1 + 2: Donderdag 10 oktober 2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 3 + 4: Donderdag 24 oktober 2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 5:        Donderdag 7 november 2024 (15.00 uur - 17.30 uur excl. diner)

Startdata

  • 23-05-2024, Utrecht
  • 10-10-2024, Utrecht
1

Persoonsgegevens

2

Facturatie

3

Bevestiging

Datum & locatie



Persoonsgegevens



Adresgegevens



Facturatie



Factuuradres

Bevestiging



Ja Algemene voorwaarden

Inschrijven

Vul hieronder uw emailadres in en u ontvangt de brochure van deze opleiding in uw mailbox.

Brochure aanvragen

Opleidersbeoordeling

8.1

Bron: Springest

Kosten:
€1840

Aantal deelnemers:
7 - 15

Overweegt u een opleiding? Neem contact op met UBS om uw leerbehoefte te bespreken. Bel ons via 030-2270497 of lees meer