Opleidingsinformatie:
Om uw marktpositie te verbeteren, is het van groot belang om voortdurend te vernieuwen. U dient als organisatie immers onderscheidend te zijn, waarde toe te voegen en producten aan te bieden waar behoefte aan is. Uw innovatiebeleid dient hierbij optimaal afgestemd te zijn op uw product- en marketingbeleid waardoor innovaties hun weg naar de klant goed weten te vinden. Deze opleiding helpt u enerzijds bij het verenigen van de innovation- en de productstrategie en anderzijds met de bijbehorende implementatie uitdagingen.
Onderwerpen
- Inzichten op het gebied van strategie, business development en innovation
- Hoe kan ik een business innovation- en developmentstrategie formuleren?
- Bouw van een organisatie met toegevoegde waarde en innovatievermogen
- Integratie en implementatie van de innovatiestrategie in de organisatie
- Hoe kan ik een goede product (development) strategie formuleren?
- Hoe kan ik een productplan lanceren wat zowel haalbaar als concurrerend is?
- Hoe de productstrategie te integreren en implementeren in de organisatie?
- Meten van de effectiviteit van de product/portfoliostrategie en hoe bijsturen?
Resultaat
Na afloop van de opleiding bent u in staat om zelfstandig uitvoering te geven aan de business innovation- en productstrategie. U bent in staat om tot een 'overall' business developmentstrategie te komen die in lijn ligt met de bedrijfsstrategie. U weet hoe u een effectief innovatieproces kunt opstarten en hoe u dit vertaald kunt krijgen in een kloppende productstrategie, resulterend in een onderscheidend productaanbod. U weet tevens hoe u het beste om kunt gaan met interne weerstand en het veranderen van bestaande structuren. U bent op de hoogte van alle succesfactoren van business leaders en weet hoe u op een efficiënte manier nieuw product/ portfoliobeleid kunt doorvoeren en monitoren. Tot slot bent u op de hoogte van de laatste kennis en inzichten op het gebied van business development, innovatie en product management.
Inhoud van de opleiding
De Post Academische opleiding Business Innovation & Product Development’ duurt ongeveer 6 maanden en omvat 20 colleges van 3 uur. U volgt de opleiding met ongeveer 10-15 deelnemers op een van onze locaties.
Module 1: Business Strategy & Innovation Management (college 1 t/m 5)
Tijdens deze module leert u hoe u de juiste strategische fundamenten kunt leggen om tot een succesvolle business developmentstrategie voor uw organisatie te komen. U krijgt nieuwe kennis en inzicht over strategisch management, business model innovation, market learning en open innovation. U leert hoe u innovatieprocessen beter en effectiever kunt organiseren, hoe u om kunt gaan met de organisatie van creativiteit en innovatiekracht en hoe dit dient te resulteren in toegevoegde waarde, een verdienmodel en onderscheidend vermogen. Verder krijgt u nieuwe kennis en inzichten over het product ontwikkelingsproces, concurrentie en het belang van een goede time-to-market.
Module 2: Gedragsverandering & Leadership (college 6 t/m 10)
Tijdens deze module leert hoe u uw innovatiestrategie intern kunt doorvoeren. U krijgt nieuwe kennis en inzicht over organisatiecultuur, identiteit en waarden, interne weerstand, draagvlakcreatie en change management. U leert welke krachten er spelen binnen organisaties en hoe u daarmee uw voordeel kunt doen. U leert tevens welke rol leadership kan spelen bij het veranderen van de organisatie. U krijgt nieuwe kennis en inzichten over de succesfactoren van business innovation leaders. Tot slot leert u hoe u de organisatie concreet gereedmaakt voor de implementatie van een nieuwe innovatiestrategie en hoe u grip kunt houden op het totale implementatieproces. U wordt tot slot bijgespijkerd over alle ins en outs van het monitoringproces.
Module 3: Productontwikkeling, Planning en Lancering (college 11 t/m 15)
Tijdens deze module ontwikkelt u een heldere visie op de rol van product development binnen de organisatie. Er wordt ingezoomd op de strategische context, het organisatiebeleid en de rol van productmanagement hierin. Thema’s die verder aan bod komen zijn: marktsegmentatie, consumer insights, conceptcreatie, verwachtingen R&D en waardepropositie-ontwikkeling. U leert hoe u op een effectieve manier van concept tot productlancering kunt komen. Er wordt ingezoomd op de aan productmanagement gekoppelde gebieden als marktonderzoek, financiële planning, productontwikkeling en marketing en er wordt uitgelegd hoe u deze afdelingen (de interne organisatie) mee kunt krijgen. U leert tot slot hoe u een goed productplan kunt opstellen.
Module 4: Implementatie & Monitoring Product & Portfoliobeleid (college 16 t/m 20)
Tijdens deze module leert hoe u uw product/ portfoliostrategie intern kunt doorvoeren. U krijgt nieuwe methoden en instrumenten aangereikt waarmee u uw productstrategie gedegen ten uitvoer kunt brengen en u weet welke krachten er spelen binnen organisaties en hoe u daarmee uw voordeel kunt doen. Tijdens deze module leert u hoe u de organisatie gereedmaakt voor de implementatie van uw product/ portfoliostrategie. U wordt tot slot bijgespijkerd over alle ins en outs van het monitoringproces. Op welke KPI’s wordt er gestuurd, welke metrics worden er gehanteerd en hoe en wanneer dient er bijsturing in het proces plaats te vinden?
Vorm van de opleiding
De Post Academische Opleiding ‘Business Innovation & Product Development’ is zo opgezet om uw strategisch denkniveau in relatief kort tijdsbestek naar een hoger niveau te brengen opdat u betere managementbeslissingen kunt nemen. Verder staat de kwantificering van beleid centraal tijdens deze opleiding. U redeneert gedurende de opleiding terug vanuit een bedrijfskundig perspectief. Tijdens uw opleiding wordt u begeleid door een kerndocent. Deze docent is gedurende de opleiding beschikbaar voor uw vragen en opmerkingen en zal u daar waar nodig ondersteunen. De kerndocent beoordeelt u aan het einde van de opleiding. U werkt gedurende de opleiding aan diverse opdrachten en cases en rondt uw PAO tenslotte af met het schrijven van een referaat.
Voor wie is de opleiding bestemd?
De Post Academische Opleiding ‘Business Innovation & Product Development’ is bedoeld voor professionals die zich verder willen ontwikkelen op het gebied van business innovatie, strategievorming, product development en leadership. De opleiding is een executive opleiding wat betekent dat een bepaald werk- en denkniveau gewenst is. Doorgaans hebben onze deelnemers een bedrijfskundige of marketingachtergrond, 5 tot 15 jaar relevante werkervaring en HBO+ denkniveau. In principe staat het iedereen vrij om deel te nemen, onze ervaring is echter dat het optimale leerresultaat ligt bij een ruimere werkervaring.
Ervaringen
- 9
“Waardevolle opleiding met een goede balans tussen theorie en praktijk. De trainers brachten de stof op een boeiende manier over. De colleges werden op een interactieve manier gegeven waardoor er voldoende ruimte was om ervaringen te delen. Niet alle onderdelen uit de studiegids werden tijdens de opleiding behandeld en er werd deels gebruik gemaakt van de literatuur.”
- 8,5
“Dankjewel. Dankzij deze opleiding heb ik weer nieuwe inzichten erbij. Heel praktisch toepasbaar en tot de verbeelding sprekend met als bonus: leuke nieuwe professionals in mijn netwerk erbij en een kijkje in de keukens van andere organisaties. “
- 9
“Heel goede ervaring! De materie werd vanuit verschillende hoeken belicht en er was voldoende diepgang. Zeker bij de meer interactieve colleges was het ook zeer waardevol om met de rest van de deelnemers van gedachten te wisselen en van elkaar te leren. Docenten over algemeen van hoog niveau en duidelijk inhoudsdeskundigen. Soms sluit een college qua vorm en inhoud misschien iets minder aan bij je persoonlijke situatie/voorkeur, maar dat wordt door de andere colleges ruimschoots gecompenseerd”
- 8
“Leuke en leerzame colleges. Met name de colleges waarin voorbeelden uit de praktijk werden gebruikt. Inhoudelijk sterke docenten, ik heb met name ”genoten” van de colleges van Sipke van de Werf en Joris Craandijk “
Docenten
De docenten die de opleiding Business Innovation & Product Development (PAO) voor u verzorgen, hebben hun sporen ruimschoots in de praktijk verdiend. Naast deze ervaring in het vakgebied hebben zij ook een goede kennis van wetenschap, modellen en strategieën waardoor zij als geen ander in staat zijn om een brug te slaan tussen strategie en praktijk.
Patrick van Thiel. Beheerst de kunst van het definiëren, configureren en implementeren van de gewenste bedrijfs-, merk-, marketing- en communicatie- en designstrategieën. Snel vertrouwd met nieuwe situaties en nieuwe feiten door combinatie van analytisch en conceptueel vermogen. Strategisch, creatief én pragmatisch. Zeer gemotiveerd om blijvende (team) resultaten te bereiken. Brede kijk op zaken. Motto: connecting the dots & finding the missing links.
Carlos Zwikker. The past years Carlos has coached and mentored start-ups based on his experience in the Philips Lifestyle Incubator where he was venture coach / investment manager for Shapeways, currently the world’s leading 3D Printing Internet Service. An environment, in which a cocktail of creativity, business sense, analysis, customer psychology and out of the box thinking act as a driver of change and innovation, is where Carlos performs best. Building on extensive strategic marketing and consulting experience, Carlos´ strength lies in enabling innovation, value creation and business building.
Alexander Boelen heeft als strategisch adviseur en business innovation manager jarenlange ervaring in het managen van creativiteit en het combineren van verschillende expertises, altijd met een focus op business development en innovatie. Hij heeft een achtergrond in architectuur en stedelijk ontwerp, kennismanagement en (geo-)modeling en simulatie en een internationaal netwerk in onder meer de domeinen transport, media, universiteiten en onderzoeks- instellingen.
Kosten
Uw investering voor deze opleiding bedraagt 7521 euro (excl. BTW). Dit bedrag is inclusief colleges, studiemateriaal, toetsing en arrangement. Er zijn mogelijkheden om in meerdere termijnen het deelnamebedrag te voldoen. Informeer naar de mogelijkheden als u hier gebruik van wilt maken. De opleidingskosten zijn in bepaalde gevallen fiscaal aftrekbaar. Meer informatie vindt u op de website van de belastingdienst.
Collegedata
Er vinden per dag twee colleges plaats. Er wordt gestart om 15.00 uur met het eerste college, het tweede college start om 18.30 uur en duurt tot 21.00 uur. Mocht u op een bepaalde datum niet kunnen: gemiste colleges kunnen te allen tijde worden ingehaald middels e-learning.
Collegedata: opleiding start donderdag 22 augustus 2024.
- College 1 + 2: Donderdag 22 augustus 2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
- College 3 + 4: Vrijdag 23 augustus 2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
- College 5 + 6: Donderdag 29 augustus 2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
- College 7 + 8: Vrijdag 30 augustus 2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
- College 9 + 10: Donderdag 5 september 2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
- Resterende collegedata volgen binnenkort (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
Collegedata: opleiding start donderdag 10 oktober 2024.
- College 1 + 2: Donderdag 10 oktober 2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
- College 3 + 4: Donderdag 24 oktober 2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
- College 5 + 6: Donderdag 7 november 2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
- College 7 + 8: Donderdag 21 november 2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
- College 9 + 10: Donderdag 12 december 2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
- Resterende collegedata volgen binnenkort (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
- Resterende collegedata volgen binnenkort (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
Collegedata: opleiding start donderdag 23 januari 2025
- College 1 + 2: Donderdag 23 januari2025 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
- College 3 + 4: Donderdag 6 februari 2025(15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
- College 5 + 6: Donderdag 20 februari 2025 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
- College 7 + 8: Donderdag 6 maart 2025 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
- College 9 + 10: Donderdag 20 maart 2025 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
- Resterende collegedata volgen binnenkort (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
Collegedata: opleiding start donderdag 27 maart 2025
- College 1 + 2: Donderdag 27 maart 2025 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
- College 3 + 4: Donderdag 10 april 2025 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
- College 5 + 6: Donderdag 24 april 2025 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
- College 7 + 8: Donderdag 8 mei 2025 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
- College 9 + 10: Donderdag 22 mei 2025 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
- Resterende collegedata volgen binnenkort (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
Collegedata: opleiding start donderdag 5 juni 2025.
- College 1 + 2: Donderdag 5 juni 2025 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
- College 3 + 4: Donderdag 12 juni 2025(15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
- College 5 + 6: Donderdag 19 juni 2025 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
- College 7 + 8: Donderdag 26 juni 2025 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
- College 9 + 10: Donderdag 3 juli 2025 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
- Resterende collegedata volgen binnenkort (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
Startdata
- 23-01-2025, Utrecht
Vul hieronder uw emailadres in en u ontvangt de brochure van deze opleiding in uw mailbox.
Opleidersbeoordeling
Kosten:
€7521
Aantal deelnemers:
8 - 15
Overweegt u een opleiding? Neem contact op met UBS om uw leerbehoefte te bespreken. Bel ons via 030-2270497 of lees meer