De wereld verandert in sneltreinvaart. Alles en iedereen moet hierin mee en dat geld uiteraard ook voor veel bedrijven. Het vermogen van organisaties om daadwerkelijk (mee) te veranderen vormt echter vaak een groot struikelblok. Veel bedrijven onderschatten bijvoorbeeld de snelheid van (externe) veranderingen en daarmee impliciet ook de noodzaak tot fundamentele aanpassingen. Zo ook op het niveau van marketing- en merkstrategie. Wanneer marktontwikkelingen niet inzichtelijk zijn, of wanneer er geen duidelijk veranderplan is, dan is het bouwen aan een merk gedoemd te mislukken. Tijdens deze opleiding leer je enerzijds hoe je een gedegen merkstrategie kunt opzetten en anderzijds hoe je goed verandermanagement kunt bedrijven.

Onderwerpen

  • Welke trends zijn er binnen merkontwikkeling, branding en waardecreatie?
  • Hoe kan ik een merkstrategie formuleren in lijn met de bedrijfsstrategie?
  • Hoe kan ik een herkenbare waardepropositie/ positionering ontwikkelen?
  • Hoe kan het merk (als kompas) worden gewaarborgd wordt in de organisatie?
  • Hoe kan ik een effectieve veranderstrategie formuleren en opzetten?
  • Hoe kan ik de veranderstrategie succesvol doorvoeren  in de organisatie?
  • Welke rol spelen leadership, verandermanagement en cultuur bij innovatie?
  • Welke skills zijn vereist om het veranderproces door te kunnen voeren?

Resultaat

Na afloop van de opleiding bent u in staat om zelfstandig uitvoering te geven aan de merk- en veranderstrategie. U bent in staat om tot een merkstrategie te komen die in lijn ligt met de bedrijfs- en marketingstrategie. U weet tevens hoe u een effectief veranderproces (brand transition) kunt opstarten en hoe u het noodzakelijke veranderproces in goede banen kunt leiden. U weet tevens hoe u het beste om kunt gaan met interne weerstand en het veranderen van bestaande structuren en culturen. U bent op de hoogte van alle succesfactoren van business leaders en weet hoe u een succesvolle merk/ change implementatie kunt doorvoeren. Tot slot bent u op de hoogte van de laatste kennis op het gebied van merkstrategie en verandermanagement. 

Inhoud van de opleiding

De Post Academische opleiding Merkstrategie & Verandermanagement’ duurt ongeveer 6 maanden en omvat 20 colleges van 3 uur. U volgt de opleiding met ongeveer 10-15 deelnemers op een van onze locaties. 

Module 1: Brand Strategy & Propositieontwikkeling (college 1 t/m 5)

Tijdens deze module leert hoe u uw merkstrategie kunt vormgeven. U verwerft tal van nieuwe pragmatische kennis en inzichten over branding, propositieontwikkeling en waardecreatie waarmee u uw voordeel kunt doen. U leert hoe u marketing- en merkprocessen beter en effectiever kunt organiseren en hoe u deze in lijn kunt brengen met de bedrijfsstrategie. Verder krijgt u nieuwe kennis en inzichten over het omgaan met digitale uitdagingen van merkbeleid en wordt u bijgeschoold over integratie- en implementatieaspecten ervan.

Module 2: Brand Development & Borging in de Organisatie (college 6 t/m 10)

Tijdens deze module leert u hoe u de organisatie concreet gereedmaakt voor de implementatie van de merkstrategie. U krijgt nieuwe kennis en inzicht over organisatiecultuur, verandermanagement en leadership en leert wat nodig is om veranderingen ”erdoor’ te krijgen. Daarnaast komt het borgingsstuk uitvoerig aan bod, want alleen daarmee kunt u duurzaam aan een merk bouwen. U leert hoe u de merkidentiteit in alle geledingen van de organisatieprocessen kunt brengen en ze tevens consistent kunt houden.

Module 3: Veranderstrategie & Change Management (college 11 t/m 15)

Tijdens deze module leert hoe u uw veranderstrategie kunt vormgeven. U verwerft tal van nieuwe pragmatische inzichten, tools, tips, methodes en guidelines over change management uit de praktijk waarmee u uw voordeel kunt doen. U leert hoe u veranderprocessen beter en effectiever kunt organiseren, hoe u om kunt gaan met bestaande structuren en systemen en hoe u deze kunt veranderen en (weer) in lijn kunt brengen met de bedrijfsstrategie. Verder krijgt u nieuwe kennis en inzichten over het managen van het veranderproces en wordt u bijgeschoold over integratie- en implementatieaspecten van de veranderstrategie.

Module 4: Implementatie & Monitoring Veranderbeleid (college 16 t/m 20)

Tijdens deze module leert u hoe u de organisatie concreet gereedmaakt voor de implementatie van een veranderstrategie. U leert hoe u doelstellingen opstelt, hoe u uw veranderteam prepareert en hoe u dit kunt managen, hoe u bestaande systemen kunt integreren met de nieuwe systemen maar bovenal: hoe u grip kunt houden op het totale veranderproces. U wordt tot slot bijgespijkerd over alle ins en outs van het monitoringproces. U krijgt tevens aan de hand van enkele best practices en cases voorbeelden van succesvolle veranderprojecten en -implementaties.

Vorm van de opleiding

De Post Academische Opleiding ‘Merkstrategie & Verandermanagement’ is zo opgezet om uw strategisch denkniveau in relatief kort tijdsbestek naar een hoger niveau te brengen opdat u betere managementbeslissingen kunt nemen.  Verder staat de kwantificering van beleid centraal tijdens deze opleiding. U redeneert gedurende de opleiding terug vanuit een bedrijfskundig perspectief. Tijdens uw opleiding wordt u begeleid door een kerndocent. Deze docent is gedurende de opleiding beschikbaar voor uw vragen en opmerkingen en zal u daar waar nodig ondersteunen. De kerndocent beoordeelt u aan het einde van de opleiding. U werkt gedurende de opleiding aan diverse opdrachten en cases en rondt uw PAO tenslotte af met het schrijven van een referaat.

Voor wie is de opleiding bestemd?

De Post Academische Opleiding ‘Merkstrategie & Verandermanagement’ is bedoeld voor professionals die zich verder willen ontwikkelen op het gebied van merkstrategie, strategisch management en verandermanagement. De opleiding is een executive opleiding wat betekent dat een bepaald werk- en denkniveau gewenst is. Doorgaans hebben onze deelnemers een marketing, bedrijfskundige of veranderkundige achtergrond, 5 tot 15 jaar relevante werkervaring en HBO+ denkniveau. In principe staat het iedereen vrij om deel te nemen, onze ervaring is echter dat het optimale leerresultaat ligt bij een ruimere werkervaring.

Ervaringen

- 9,5
 “De lessen van het ”merkblok” waren werkelijk fantastisch! Zeer inspirerend en praktijkgerichte colleges. Ik ben er ontzettend enthousiast over. Je nam de tijd voor een uitgebreide introductie van de deelnemers om te zien waar onze interesses en knelpunten liggen in de praktijk. Tijdens de colleges werden deze punten vrijwel allemaal in praktijk cases aangehaald. Daarbij veel toepasbare tips gekregen op het gebied van digital strategy en brand governance. Bedankt, ik ben zeer blij met deze opgedane kennis”

     

- 9
 “Een interessante opleiding die het mogelijk maakt om de theorie direct toe te passen in de praktijk in je eigen bedrijf. Inspirerende docenten met veel praktijkervaring weten te motiveren. Ook waardevol om contacten en ervaringen met mede studenten uit te wisselen. “

     

- 9
 “Geweldige Trainers/ Docenten. In bijzonder Marijn Mulders die de theorie met praktijk combineert heeft bij mij veel indruk gemaakt. Er was een goede opzet management veranderingen betreft met kleuren werken en denken. Het zorgt dat de inzicht met verandering op werkvloer toch een proces van zelfreflectie wordt. Zeer goed in elkaar opgezette modules”.

Docenten

De docenten die de opleiding Merkstrategie & Verandermanagement (PAO) voor u verzorgen, hebben hun sporen ruimschoots in de praktijk verdiend. Naast deze ervaring in het vakgebied hebben zij ook een goede kennis van wetenschap, modellen en strategieën waardoor zij als geen ander in staat zijn om een brug te slaan tussen strategie en praktijk.

Marijn Mulders UBS.jpeg
Marijn Mulders

Marijn Mulders heeft vanuit Cap Gemini talloze bedrijven ondersteund bij het herinrichten van de bedrijfsprocessen en veranderprocessen. Bij een van zijn klanten is hij vervolgens in dienst getreden en heeft bij de werkmaatschappijen in Europa en Amerika veranderprocessen uitgevoerd waarbij het verbeteren van de resultaten en de bedrijfsprocessen centraal stond. Inmiddels werkt hij bij diverse Hogescholen, waar hij studenten inhoudelijk begeleidt en tevens coacht op het samenspel van theorie en praktijk.

alexander-boelen-150x150.jpg
Alexander Boelen

Alexander Boelen heeft als strategisch adviseur en business innovation manager jarenlange ervaring in het managen van creativiteit en het combineren van verschillende expertises, altijd met een focus op business development en innovatie. Hij heeft een achtergrond in architectuur en stedelijk ontwerp, kennismanagement en (geo-)modeling en simulatie en een internationaal netwerk in onder meer de domeinen transport, media, universiteiten en onderzoeks- instellingen.

Michiel Maandag.jpg
Michiel Maandag

Michiel Maandag is merkadviseur, coach en oprichter van monday brand advisory. Tijdens het coachen en trainen van start-ups en kleine bedrijven realiseerde hij zich dat het ontwikkelen van merken waar mensen van houden voor start-ups geen onderwerp van gesprek is. Zijn doel is om dit te veranderen. Op basis van zijn ervaring in werken met wereldmerken en internationale marketing heeft Michiel unieke en zeer effectieve methodes ontwikkeld om winnende merken te creeren. 

Kosten

Uw investering voor deze opleiding bedraagt 6540 euro (ex BTW). Dit bedrag is inclusief colleges, studiemateriaal, boeken, toetsing en arrangement. Er zijn mogelijkheden om in meerdere termijnen het deelnamebedrag te voldoen. Informeer naar de mogelijkheden als u hier gebruik van wilt maken. De opleidingskosten zijn overigens aftrekbaar van de belasting. Meer informatie vindt u op de website van de belastingdienst.

Collegedata

Er vinden per dag twee colleges plaats. Er wordt gestart om 15.00 uur met het eerste college, het tweede college start om 18.30 uur en duurt tot 21.00 uur. Mocht u op een bepaalde datum niet kunnen: gemiste colleges kunnen te allen tijde worden ingehaald middels e-learning (dit zijn video-opnames van een recente klassikale opleiding, voorzien van slides en geluid). Dit biedt u extra flexibiliteit.

Collegedata: opleiding met startdatum in Mei 2022. U kunt zich (tot 12 mei) aanmelden.

  • College 1+ 2: Donderdag 19 mei 2022 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 3 + 4: Donderdag 2 juni 2022 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 5 + 6: Donderdag 16 juni 2022 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 7 + 8: Donderdag 23 juni 2022 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 9 + 10: Donderdag 30 juni 2022 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 11 + 12: Donderdag 13 oktober 2022 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 13 + 14: Donderdag 3 november 2022 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 15 + 16: Donderdag 17 november 2022 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 17 + 18: Donderdag 1 december 2022 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 19 + 20: Donderdag 15 december 2022 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)

Collegedata: opleiding met startdatum in Oktober 2022. U kunt zich (tot 6 oktober) aanmelden 

  • College 1 + 2: Donderdag 13 oktober 2022 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 3 + 4: Donderdag 3 november 2022 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 5 + 6: Donderdag 17 november 2022 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 7 + 8: Donderdag 1 december 2022 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 9 + 10: Donderdag 15 december 2022 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 11 + 12: Donderdag 12 januari 2023 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 13 + 14: Donderdag 26 januari 2023(15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 15 + 16: Donderdag 9 februari 2023 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 17 + 18: Donderdag 23 februari 2023 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 19 + 20: Donderdag 9 maart 2023 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)

Startdata

    1

    Persoonsgegevens

    2

    Facturatie

    3

    Bevestiging


    Persoonsgegevens



    Afleveradres studiemateriaal



    Facturatie



    Factuuradres

    Bevestiging



    Ja Algemene voorwaarden

    Inschrijven

    Vul hieronder uw emailadres in en u ontvangt de brochure van deze opleiding in uw mailbox.

    Brochure aanvragen

    Opleidersbeoordeling

    8.1

    Bron: Springest

    Kosten:
    €6540

    Aantal deelnemers:
    8 - 15

    Onze cursuslocaties

    UBS locaties

    Met meer dan 15 locaties kunt u overal in Nederland terecht. Bekijk de locaties