De wereld verandert in sneltreinvaart. Alles en iedereen moet hierin mee en dat geld uiteraard ook voor veel bedrijven. Het vermogen van organisaties om daadwerkelijk (mee) te veranderen vormt echter vaak een groot struikelblok. Veel bedrijven onderschatten bijvoorbeeld de snelheid van (externe) veranderingen en daarmee impliciet ook de noodzaak tot fundamentele aanpassingen. Zo ook op het niveau van marketing- en merkstrategie. Wanneer marktontwikkelingen niet inzichtelijk zijn, of wanneer er geen duidelijk veranderplan is, dan is het bouwen aan een merk gedoemd te mislukken. Tijdens deze opleiding leer je enerzijds hoe je een gedegen merkstrategie kunt opzetten en anderzijds hoe je goed verandermanagement kunt bedrijven.

Onderwerpen

  • Welke trends zijn er binnen merkontwikkeling, branding en waardecreatie?
  • Hoe kan ik een merkstrategie formuleren in lijn met de bedrijfsstrategie?
  • Hoe kan ik een herkenbare waardepropositie/ positionering ontwikkelen?
  • Hoe kan het merk (als kompas) worden gewaarborgd wordt in de organisatie?
  • Hoe kan ik een effectieve veranderstrategie formuleren en opzetten?
  • Hoe kan ik de veranderstrategie succesvol doorvoeren  in de organisatie?
  • Welke rol spelen leadership, verandermanagement en cultuur bij innovatie?
  • Welke skills zijn vereist om het veranderproces door te kunnen voeren?

Resultaat

Na afloop van de opleiding bent u in staat om zelfstandig uitvoering te geven aan de merk- en veranderstrategie. U bent in staat om tot een merkstrategie te komen die in lijn ligt met de bedrijfs- en marketingstrategie. U weet tevens hoe u een effectief veranderproces (brand transition) kunt opstarten en hoe u het noodzakelijke veranderproces in goede banen kunt leiden. U weet tevens hoe u het beste om kunt gaan met interne weerstand en het veranderen van bestaande structuren en culturen. U bent op de hoogte van alle succesfactoren van business leaders en weet hoe u een succesvolle merk/ change implementatie kunt doorvoeren. Tot slot bent u op de hoogte van de laatste kennis op het gebied van merkstrategie en verandermanagement. 

Inhoud van de opleiding

De Post Academische opleiding Merkstrategie & Verandermanagement’ duurt ongeveer 6 maanden en omvat 20 colleges van 3 uur. U volgt de opleiding met ongeveer 10-15 deelnemers op een van onze locaties. 

Module 1: Brand Strategy & Propositieontwikkeling (college 1 t/m 5)

Tijdens deze module leert hoe u uw merkstrategie kunt vormgeven. U verwerft tal van nieuwe pragmatische kennis en inzichten over branding, propositieontwikkeling en waardecreatie waarmee u uw voordeel kunt doen. U leert hoe u marketing- en merkprocessen beter en effectiever kunt organiseren en hoe u deze in lijn kunt brengen met de bedrijfsstrategie. Verder krijgt u nieuwe kennis en inzichten over het omgaan met digitale uitdagingen van merkbeleid en wordt u bijgeschoold over integratie- en implementatieaspecten ervan.

Module 2: Brand Development & Borging in de Organisatie (college 6 t/m 10)

Tijdens deze module leert u hoe u de organisatie concreet gereedmaakt voor de implementatie van de merkstrategie. U krijgt nieuwe kennis en inzicht over organisatiecultuur, verandermanagement en leadership en leert wat nodig is om veranderingen ”erdoor’ te krijgen. Daarnaast komt het borgingsstuk uitvoerig aan bod, want alleen daarmee kunt u duurzaam aan een merk bouwen. U leert hoe u de merkidentiteit in alle geledingen van de organisatieprocessen kunt brengen en ze tevens consistent kunt houden.

Module 3: Veranderstrategie & Change Management (college 11 t/m 15)

Tijdens deze module leert hoe u uw veranderstrategie kunt vormgeven. U verwerft tal van nieuwe pragmatische inzichten, tools, tips, methodes en guidelines over change management uit de praktijk waarmee u uw voordeel kunt doen. U leert hoe u veranderprocessen beter en effectiever kunt organiseren, hoe u om kunt gaan met bestaande structuren en systemen en hoe u deze kunt veranderen en (weer) in lijn kunt brengen met de bedrijfsstrategie. Verder krijgt u nieuwe kennis en inzichten over het managen van het veranderproces en wordt u bijgeschoold over integratie- en implementatieaspecten van de veranderstrategie.

Module 4: Implementatie & Monitoring Veranderbeleid (college 16 t/m 20)

Tijdens deze module leert u hoe u de organisatie concreet gereedmaakt voor de implementatie van een veranderstrategie. U leert hoe u doelstellingen opstelt, hoe u uw veranderteam prepareert en hoe u dit kunt managen, hoe u bestaande systemen kunt integreren met de nieuwe systemen maar bovenal: hoe u grip kunt houden op het totale veranderproces. U wordt tot slot bijgespijkerd over alle ins en outs van het monitoringproces. U krijgt tevens aan de hand van enkele best practices en cases voorbeelden van succesvolle veranderprojecten en -implementaties.

Vorm van de opleiding

De Post Academische Opleiding ‘Merkstrategie & Verandermanagement’ is zo opgezet om uw strategisch denkniveau in relatief kort tijdsbestek naar een hoger niveau te brengen opdat u betere managementbeslissingen kunt nemen.  Verder staat de kwantificering van beleid centraal tijdens deze opleiding. U redeneert gedurende de opleiding terug vanuit een bedrijfskundig perspectief. Tijdens uw opleiding wordt u begeleid door een kerndocent. Deze docent is gedurende de opleiding beschikbaar voor uw vragen en opmerkingen en zal u daar waar nodig ondersteunen. De kerndocent beoordeelt u aan het einde van de opleiding. U werkt gedurende de opleiding aan diverse opdrachten en cases en rondt uw PAO tenslotte af met het schrijven van een referaat.

Voor wie is de opleiding bestemd?

De Post Academische Opleiding ‘Merkstrategie & Verandermanagement’ is bedoeld voor professionals die zich verder willen ontwikkelen op het gebied van merkstrategie, strategisch management en verandermanagement. De opleiding is een executive opleiding wat betekent dat een bepaald werk- en denkniveau gewenst is. Doorgaans hebben onze deelnemers een marketing, bedrijfskundige of veranderkundige achtergrond, 5 tot 15 jaar relevante werkervaring en HBO+ denkniveau. In principe staat het iedereen vrij om deel te nemen, onze ervaring is echter dat het optimale leerresultaat ligt bij een ruimere werkervaring.

Ervaringen

- 9,5
 “De lessen van het ”merkblok” waren werkelijk fantastisch! Zeer inspirerend en praktijkgerichte colleges. Ik ben er ontzettend enthousiast over. Je nam de tijd voor een uitgebreide introductie van de deelnemers om te zien waar onze interesses en knelpunten liggen in de praktijk. Tijdens de colleges werden deze punten vrijwel allemaal in praktijk cases aangehaald. Daarbij veel toepasbare tips gekregen op het gebied van digital strategy en brand governance. Bedankt, ik ben zeer blij met deze opgedane kennis”

     

- 9
 “Een interessante opleiding die het mogelijk maakt om de theorie direct toe te passen in de praktijk in je eigen bedrijf. Inspirerende docenten met veel praktijkervaring weten te motiveren. Ook waardevol om contacten en ervaringen met mede studenten uit te wisselen. “

     

- 9
 “Geweldige Trainers/ Docenten. In bijzonder Marijn Mulders die de theorie met praktijk combineert heeft bij mij veel indruk gemaakt. Er was een goede opzet management veranderingen betreft met kleuren werken en denken. Het zorgt dat de inzicht met verandering op werkvloer toch een proces van zelfreflectie wordt. Zeer goed in elkaar opgezette modules”.

Docenten

De docenten die de opleiding Merkstrategie & Verandermanagement (PAO) voor u verzorgen, hebben hun sporen ruimschoots in de praktijk verdiend. Naast deze ervaring in het vakgebied hebben zij ook een goede kennis van wetenschap, modellen en strategieën waardoor zij als geen ander in staat zijn om een brug te slaan tussen strategie en praktijk.

Marijn Mulders UBS.jpeg
Marijn Mulders

Marijn Mulders heeft vanuit Cap Gemini talloze bedrijven ondersteund bij het herinrichten van de bedrijfsprocessen en veranderprocessen. Bij een van zijn klanten is hij vervolgens in dienst getreden en heeft bij de werkmaatschappijen in Europa en Amerika veranderprocessen uitgevoerd waarbij het verbeteren van de resultaten en de bedrijfsprocessen centraal stond. Inmiddels werkt hij bij diverse Hogescholen, waar hij studenten inhoudelijk begeleidt en tevens coacht op het samenspel van theorie en praktijk.

alexander-boelen-150x150.jpg
Alexander Boelen

Alexander Boelen heeft als strategisch adviseur en business innovation manager jarenlange ervaring in het managen van creativiteit en het combineren van verschillende expertises, altijd met een focus op business development en innovatie. Hij heeft een achtergrond in architectuur en stedelijk ontwerp, kennismanagement en (geo-)modeling en simulatie en een internationaal netwerk in onder meer de domeinen transport, media, universiteiten en onderzoeks- instellingen.

Kosten

Uw investering voor deze opleiding bedraagt 7521 euro (excl. BTW). Dit bedrag is inclusief colleges, studiemateriaal, toetsing en arrangement. Er zijn mogelijkheden om in meerdere termijnen het deelnamebedrag te voldoen. Informeer naar de mogelijkheden als u hier gebruik van wilt maken. De opleidingskosten zijn in bepaalde gevallen fiscaal aftrekbaar. Meer informatie vindt u op de website van de belastingdienst.

Collegedata

Er vinden per dag twee colleges plaats. Er wordt gestart om 15.00 uur met het eerste college, het tweede college start om 18.30 uur en duurt tot 21.00 uur. Mocht u op een bepaalde datum niet kunnen: gemiste colleges kunnen te allen tijde worden ingehaald middels e-learning.

Collegedata: opleiding start donderdag 18 januari 2024. 

  • College 1 + 2: Donderdag 18 januari 2023 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 3 + 4: Donderdag 1 februari 2024(15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 5 + 6: Donderdag 15 februari 2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 7 + 8: Donderdag 29 februari 2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 9 + 10: Donderdag 14 maart 2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • Resterende collegedata volgen binnenkort (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)

Collegedata: opleiding start donderdag 21 maart 2024. 

  • College 1 + 2: Donderdag 21 maart 2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 3 + 4: Donderdag 4 april 2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 5 + 6: Donderdag 18 april 2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 7 + 8: Donderdag 25 april 2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 9 + 10: Donderdag 16 mei 2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner) 
  • Resterende collegedata volgen binnenkort (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)

Collegedata: opleiding start donderdag 23 mei 2024. 

  • College 1 + 2: Donderdag 23 mei 2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 3 + 4: Donderdag 6 juni 2024(15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 5 + 6: Donderdag 20 juni 2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 7 + 8: Donderdag 27 juni 2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 9 + 10: Donderdag 4 juli 2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner) 
  • Resterende collegedata volgen binnenkort (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)

Collegedata: opleiding start donderdag 10 oktober 2024. 

  • College 1 + 2: Donderdag 10 oktober 2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 3 + 4: Donderdag 24 oktober 2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 5 + 6: Donderdag 7 november 2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 7 + 8: Donderdag 21 november 2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 9 + 10: Donderdag 12 december 2024 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • Resterende collegedata volgen binnenkort (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)

Startdata

  • 23-05-2024, Utrecht
  • 10-10-2024, Utrecht
1

Persoonsgegevens

2

Facturatie

3

Bevestiging

Datum & locatie



Persoonsgegevens



Adresgegevens



Facturatie



Factuuradres

Bevestiging



Ja Algemene voorwaarden

Inschrijven

Vul hieronder uw emailadres in en u ontvangt de brochure van deze opleiding in uw mailbox.

Brochure aanvragen

Opleidersbeoordeling

8.1

Bron: Springest

Kosten:
€7521

Aantal deelnemers:
8 - 15

Overweegt u een opleiding? Neem contact op met UBS om uw leerbehoefte te bespreken. Bel ons via 030-2270497 of lees meer