Productmanagement is een dynamische discipline en als productmanager heeft u een belangrijke rol binnen de organisatie. U bent een centrale pin tussen onderzoek, productontwikkeling, marketing, verkoop en financiën. Om deze rol goed te kunnen uitvoeren heeft u uiteraard de nodige kennis nodig.


Onderwerpen

– Hoe kan ik een product/ portfoliostrategie formuleren in lijn met de bedrijfsstrategie?
– Hoe kan ik een productplan lanceren wat zowel haalbaar als concurrerend is?
– Hoe kan ik de productstrategie integreren en implementeren in de organisatie?
– Welke rol spelen bedrijfscultuur en interne politiek bij de uitrol van productstrategie?
– Welke skills zijn vereist om productplannen in de organisatie door te voeren?
– Hoe meet ik de effectiviteit van de product/portfoliostrategie en hoe kan ik bijsturen?


Resultaat

Na afloop van de opleiding bent u in staat om zelfstandig uitvoering te geven aan het product/ portfoliobeleid. U weet wat de implicaties van uw keuzen zijn. U weet hoe u tot een juiste productstrategie kunt komen en weet ook hoe u in logische stappen tot een goede executie kunt komen. 

Collegedata

De colleges vinden om de twee weken plaats. Er vinden per dag twee colleges plaats. Er wordt gestart om 15.00 uur met het eerste college, het tweede college start om 18.30 uur en duurt tot 21.00 uur. Aanmelden kan op de locaties: Amsterdam, Arnhem, Assen, Breda, Den Bosch, Eindhoven, Enschede, Emmen, Groningen, Leeuwarden, Maastricht, Middelburg, Rotterdam, Utrecht, Venlo of Zwolle.

Mocht u op een bepaalde datum niet kunnen: gemiste colleges kunnen te allen tijde worden ingehaald middels e-learning (dit zijn video-opnames van een recente klassikale opleiding, voorzien van slides en geluid). Dit biedt u extra flexibiliteit.

Collegedata: opleiding met startdatum in Januari 2021. U kunt zich aanmelden op een van onze 16 cursuslocaties in Nederland.

  • College 1+ 2: Donderdag 21 januari 2021 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 3 + 4: Donderdag 4 februari 2021 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 5 + 6: Donderdag 18 februari 2021 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 7 + 8: Donderdag 4 maart 2021 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 9 + 10: Donderdag 18 maart 2021 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • Afstuderen: Donderdag 15 april 2021 (18.30 uur -21.00 uur excl. diner)

Collegedata: opleiding met startdatum in Maart 2021. U kunt zich aanmelden op een van onze 16 cursuslocaties in Nederland.

  • College 1+ 2: Donderdag 11 maart 2021 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 3 + 4: Donderdag 25 maart 2021 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 5 + 6: Donderdag 8 april 2021 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 7 + 8: Donderdag 22 april 2021 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 9 + 10: Donderdag 20 mei 2021 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • Afstuderen: Donderdag 3 juni 2021 (18.30 uur -21.00 uur excl. diner)

Inhoud van de opleiding

De Post HBO opleiding ‘Product & Portfolio Management’ duurt ongeveer 3 maanden en omvat 10 colleges van 3 uur. U volgt de opleiding met 10-15 deelnemers op locatie. Hierin volgt u colleges, werkt aan opdrachten en schrijft ter afronding een referaat.  Uw investering hiervoor bedraagt EUR 2850,- (ex BTW).

Dag 1: Strategie, organisatiebeleid en de rol van product management (college 1 en 2)

Tijdens deze dag ontwikkelt u een heldere visie op uw rol als productmanager binnen de organisatie. Er wordt ingezoomd op de strategische context, het organisatiebeleid en de rol van productmanagement hierin. Thema’s die verder aan bod komen zijn: marktsegmentatie,  consumer insights, conceptcreatie, verwachtingen R&D  en waardepropositie-ontwikkeling.

Dag 2: Productontwikkeling, planning en lancering (college 3 en 4)

Tijdens deze dag leert u hoe u op een effectieve manier van concept tot productlancering kunt komen. Er wordt ingezoomd op de aan productmanagement gekoppelde gebieden als marktonderzoek, financiële planning, productontwikkeling en marketing en er wordt uitgelegd hoe u deze afdelingen (de interne organisatie) mee kunt krijgen. U leert tot slot hoe u een goed productplan kunt opstellen.

Dag 3: Product- en portfoliomanagement (college 5 en 6)

Tijdens deze dag leert u hoe u grip kunt houden op het productmanagementproces. Vragen die aan bod komen zijn: In welke mate behouden uw producten hun relatieve posities in de markt en hoe kunt u hierop inspelen? Hoe kunt u uw competitief voordeel uitspelen? Hoe gaat u om met portfoliovraagstukken? Tevens wordt er ingezoomd op het financiële aspect. U leert o.a. hoe u een financieel businessplan voor uw productportfolio ontwikkelt en hoe u het budget  kunt berekenen en hoe u dit  onder controle houdt.

Dag 4: Bedrijfscultuur en interne weerstand (college 7 en 8)

Tijdens deze dag leert hoe u uw product/ portfoliostrategie intern kunt doorvoeren. U krijgt nieuwe kennis en inzicht over organisatiecultuur, identiteit en waarden, interne weerstand, draagvlakcreatie en change management. U krijgt nieuwe methoden en instrumenten aangereikt waarmee u uw productstrategie gedegen ten uitvoer kunt brengen en u weet welke krachten er spelen binnen organisaties en hoe u daarmee uw voordeel kunt doen.

Dag 5: Implementatie product & portfoliobeleid (college 9 en 10)

Tijdens deze dag leert u hoe u de organisatie gereedmaakt voor de implementatie van uw product/ portfoliostrategie. U leert hoe u doelstellingen opstelt, hoe u dit kunt managen, maar bovenal: hoe u grip en sturing kunt houden op het totale implementatieproces. U wordt tot slot bijgespijkerd over alle ins en outs van het monitoringproces. Op welke KPI’s wordt er gestuurd, welke metrics worden er gehanteerd en hoe en wanneer dient er bijsturing in het proces plaats te vinden?

Vorm van de opleiding

De opleiding Product & Portfolio Management is zo opgezet om u in praktische zin en in relatief kort tijdsbestek zoveel mogelijk bij te brengen over product/portfoliomanagement, marktonderzoek, product ontwikkeling, financiële planning en implementatie/monitoring. Verder staat de kwantificering van beleid centraal tijdens deze opleiding. U redeneert gedurende de opleiding terug vanuit een bedrijfskundig perspectief. Tijdens uw opleiding/ referaat wordt u begeleid door een kerndocent. Deze docent is gedurende de opleiding beschikbaar voor uw vragen en opmerkingen en zal u daar waar nodig ondersteunen. De kerndocent beoordeelt u aan het einde van de opleiding.

Voor wie is deze opleiding bedoeld?

De Post HBO opleiding Product & Portfoliomanagement is bedoeld voor professionals die zich verder willen ontwikkelen op het gebied van product management, marktonderzoek, product ontwikkeling, marketing en financiële planning. De opleiding is een executive training wat betekent dat een bepaald werk- en denkniveau gewenst is. Doorgaans hebben onze deelnemers een bedrijfskundige- of marketingachtergrond, 5 tot 15 jaar relevante werkervaring en HBO+ denkniveau. In principe staat het iedereen vrij om deel te nemen, onze ervaring is echter dat het optimale leerresultaat ligt bij een ruimere werkervaring.

Ervaringen

“Leuke en leerzame colleges. Met name de colleges waarin voorbeelden uit de praktijk werden gebruikt. Ik heb voor hier voor onze organisatie uiteindelijk veel aan gehad. “

     

“Fijne tijd gehad. Veel geleerd. Goede docenten, goede sfeer. Mooie locatie”

     

“Interessant en goed door de docenten gebracht. De winst die ik uit de cursus gehaald heb vond ik prima. Arend Jan Majoor en Marcel Kuiper zijn echte vakprofessionals op dit gebied en wisten hun kennis en expertise op inspirerende wijze over het voetlicht te brengen

Docenten

De docenten die de opleiding Product & Portfoliomanagement (Post HBO) voor u verzorgen, hebben hun sporen ruimschoots in de praktijk verdiend. Naast deze ervaring in het vakgebied hebben zij ook een goede kennis van wetenschap, modellen en strategieën waardoor zij als geen ander in staat zijn om een brug te slaan tussen strategie en praktijk.

arendjan-majoor-150x150.jpg
Arend Jan Majoor

Arend-Jan Majoor is een echte innovator. Hij houdt ervan om steeds weer met nieuwe initiatieven te komen of andere mensen te helpen bij de realisatie van innovatieve producten en diensten. Als geen ander weet hij structuur te brengen en chaos en, als de tijd daarvoor rijp is, ondersteunt hij anderen om zaken over te nemen. Vanuit deze drijfveer, werkt hij als ondernemer, als business developer, consultant en programma manager in Nederland en daarbuiten. Hij startte verschillende ondernemingen, altijd met de ondersteuning vanuit Freshious.

marijn-mulders1.jpg
Marijn Mulders

Marijn Mulders heeft hij vanuit Cap Gemini talloze bedrijven ondersteund bij het herinrichten van de bedrijfsprocessen en veranderprocessen. Bij een van zijn klanten is hij vervolgens in dienst getreden en heeft bij de werkmaatschappijen in Europa en Amerika veranderprocessen uitgevoerd waarbij het verbeteren van de resultaten en de bedrijfsprocessen centraal stond. Inmiddels werkt hij bij diverse Hogescholen, waar hij studenten inhoudelijk begeleidt en tevens coacht op het samenspel van theorie en praktijk.

alexander-boelen-150x150.jpg
Alexander Boelen

Alexander Boelen heeft als strategisch adviseur en business innovation manager jarenlange ervaring in het managen van creativiteit en het combineren van verschillende expertises, altijd met een focus op business development en innovatie. Hij heeft een achtergrond in architectuur en stedelijk ontwerp, kennismanagement en (geo-)modeling en simulatie en een internationaal netwerk in onder meer de domeinen transport, media- & entertainment, universiteiten en onderzoeks- instellingen.

marcel kuiper.jpg
Marcel Kuiper

Marcel Kuiper. Mijn passie gaat uit naar het helpen van mensen en organisaties bij het doorvoeren van veranderingen om zo hun doelstellingen te realiseren. Producten en diensten zijn vaak nog te complex. Het is mijn drijfveer om te helpen de eenvoud door te voeren en te bewaren. Veranderingen zelf gaan daarnaast ook vaak mis. Door het gedrag van de betrokken medewerkers centraal te stellen is het mijn overtuiging dat de verandering uiteindelijk succesvol zal zijn.

Kosten

Uw investering voor deze opleiding bedraagt € 2850,- (ex BTW). Dit bedrag is inclusief colleges, cursusmateriaal en literatuur. Cateringkosten en eventuele verblijfkosten zijn hierin niet meegenomen. Er zijn mogelijkheden om in meerdere termijnen het deelnamebedrag te voldoen. Informeer naar de mogelijkheden als u hier gebruik van wilt maken. De opleidingskosten zijn overigens aftrekbaar van de belasting. Meer informatie vindt u op de website van de belastingdienst.

Startdata

  • 21-01-2021, Amsterdam
  • 21-01-2021, Utrecht
  • 21-01-2021, Eindhoven
  • 21-01-2021, Rotterdam
  • 21-01-2021, Zwolle
  • 21-01-2021, Assen
  • 21-01-2021, Groningen
  • 21-01-2021, Leeuwarden
  • 21-01-2021, Emmen
  • 21-01-2021, Enschede
  • 21-01-2021, Maastricht
  • 21-01-2021, Venlo
  • 21-01-2021, Middelburg
  • 21-01-2021, Breda
  • 21-01-2021, Arnhem
  • 21-01-2021, Den Bosch
1

Persoonsgegevens

2

Facturatie

3

Bevestiging

Datum & locatie



Persoonsgegevens



Afleveradres studiemateriaal


Facturatie



Factuuradres

Bevestiging



Ja meld mij hiervoor aan. Het kennisnetwerk bestaat uit vier kennis(bus)tours, een jaarcongres en diverse netwerkbijeenkomsten binnen het vakgebied van uw opleiding. De kosten hiervoor bedragen EUR 495,-

Ja Algemene voorwaarden
Inschrijven

Vul hieronder uw emailadres in en u ontvangt de brochure van deze opleiding in uw mailbox.

Brochure aanvragen

Kosten:
€2850

Aantal deelnemers:
10 - 15

Brochure aanvragen Direct inschrijven

Opleidersbeoordeling

8.1

Bron: Springest

Onze cursuslocaties

Met meer dan 15 locaties kunt u overal in Nederland terecht. Bekijk de locaties