Het is algemeen bekend dat driekwart van alle implementatieprocessen mislukt. De oorzaak zit hem vaak en bovenal in het niet goed bij elkaar brengen van de ‘harde en zachte’ kant van verandermanagement. Bent u momenteel bezig met het doorvoeren van uw strategie en wil het ook nog niet echt vlotten? Dan is deze cursus wellicht iets voor u! Tijdens de cursus verkrijgt u praktische kennis over implementatiemanagement en leert u wat u kunt doen om uw uitdaging wel tot een success te maken. Uw eigen casus staat centraal waardoor u het geleerde direct kunt toepassen in de praktijk.

Onderwerpen

  • Hoe kan ik het ‘hoe en waarom’ in alle lagen van de organisatie duidelijk maken?
  • Hoe kan ik het implementatieplan door alle betrokken stakeholders laten omarmen?
  • Hoe kan ik intern draagvlak verwerven bij de medewerkers voor de implementatie?
  • Hoe kan er een gevoel van commitment en eigenaarschap gerealiseerd worden?
  • Hoe bewerkstellig ik het juiste kennisniveau voor de medewerkers van de organisatie?
  • Hoe kan ik het implementatieproces structureren, managen en monitoren?
  • Wat is de rol van business analytics en datagedreven werken bij het veranderproces?
  • Hoe hou ik grip op de performance gedurende het implementatieproces?

Resultaat

Na afloop van de cursus bent u in staat om het hoe en waarom in alle lagen van de organisatie duidelijk te maken aan de hand van een helder implementatieplan. U weet hoe u medewerkers mee kunt krijgen in de verandering en draagvlak hiervoor kunt creëren. U weet hoe u commitment en eigenaarschap kunt bewerkstelligen waarbij medewerkers zich gehoord en gezien voelen en van elkaar snappen wat hun rol is. U bent u in staat om het benodigde kennisniveau van uw medewerkers te realiseren en hen te voorzien van de juiste skills. U weet hoe u hoe u het implementatieproces kunt structureren, managen en monitoren waardoor de kans op succes wordt verhoogd. Tot slot heeft u kennis van business analytics, de business scorecard, performance monitoring en weet u grip te houden op het implementatieproces.

Inhoud van de opleiding

Dag 1: Weten: Implementatieplanning (college 1 en 2)

Tijdens deze dag leert u hoe uw strategie of implementatieplan helder over het voetlicht kunt brengen bij alle stakeholders. Daarnaast leert u wat er zoal nodig is om grip te houden op de (gezamenlijke) executie van uw plannen. Hiervoor wordt de Balanced Scorecard als leidraad gebruikt. U leert hoe u een BSC kunt opstellen en hoe u deze vervolgens als management- en stuurinstrument kunt gebruiken. Onderwerpen als performance management, KPI-formulering, strategy mapping, analytics en dashboarding komen hierbij aan bod.

Dag 2: Willen: Verandermanagement (college 3 en 4)

Tijdens deze dag leert u hoe u effectief intern draagvlak kunt creëren voor uw plannen. U leert hoe u  commitment en eigenaarschap kunt realiseren bij de stakeholders. U bent in staat om medewerkers, teams en afdelingen goed te laten samenwerken met het implementatieplan. De Balanced Scorecard (BSC) speelt hier weer een belangrijke rol bij. Begrippen als: motivatie, kennisdeling, verandermanagement, stakeholdermanagement en het belang van transparante communicatie komen tijdens deze dag uitgebreid aan bod.

Dag 3: Kunnen: Opleiding en ontwikkeling (college 5)

Tijdens deze dag leert u hoe u alle elementen voor effectief implementatiemanagement bij elkaar kunt brengen. Naast kennis (dag 1) en motivatie (dag 2) dient men namelijk ook de juiste kunde (dag 3) te hebben om het implementatieplan goed door te kunnen voeren.  Opleiden en ontwikkelen van mensen is, vanuit dit perspectief bezien, dan ook erg belangrijk. Wat er zoal nodig is om uw medewerkers het juiste kennisniveau te laten bereiken, staat centraal tijdens deze dag. Onderwerpen als:  persoonlijke ontwikkeling, kennismanagement, lerend vermogen en wendbaarheid van de organisatie kome hierbij aan bod. De Balanced Scorecard wordt tijdens deze dag weer als  uitgangspunt genomen.

Vorm van de opleiding

De cursus Strategie Implementatie is zo opgezet om u in praktische zin en in relatief kort tijdsbestek zoveel mogelijk bij te brengen over strategie executie, implementatiemanagement, verandermanagement, analytics en (performance) monitoring. Verder staat de kwantificering van beleid centraal tijdens deze opleiding.

Voor wie is deze opleiding bedoeld?

De cursus ‘Strategie Implementatie’ is bedoeld voor medewerkers / teamleden die betrokken zijn bij de praktische uitvoering van de strategie. De cursus is een executive training wat betekent dat een bepaald werk- en denkniveau gewenst is. Doorgaans hebben onze deelnemers een bedrijfskundige achtergrond, minimaal vier jaar relevante werkervaring en HBO+ werk- en denkniveau. In principe staat het iedereen vrij om deel te nemen, onze ervaring is echter dat het optimale leerresultaat ligt bij een ruimere werkervaring.

Ervaringen

- 9
 “Waardevolle opleiding met een goede balans tussen theorie en praktijk. De trainers brachten de stof op een boeiende manier over. De colleges werden op een interactieve manier gegeven waardoor er voldoende ruimte was om ervaringen te delen” – Opleiding Strategie Implementatie.

- 9
 “Bedankt! Dankzij deze opleiding heb ik nieuwe zeer bruikbare kennis en kunde opgedaan over BSC en Implementatiekunde. Heel praktisch toepasbaar en tot de verbeelding sprekend met als bonus: leuke nieuwe professionals in mijn netwerk erbij en een kijkje in de keukens van andere organisaties. ” – Opleiding Implementatie Management.

 

- 8
 “Een interessante cursus door de verschillende docenten en het verschil in stijl.  Zeer leerzaam! Utrecht Business School gebruikt een prettige persoonlijke benadering. Deze opleiding is een aanrader” – Strategie Implementatie

- 8,5
 “Ik heb een paar weken geleden de Post HBO Strategie Implementatie Management gedaan bij UBS. Ik moet echt zeggen dat ik hier enorm veel aan heb gehad. De opleiding heeft me nieuwe handvaten, instrumenten en tools aangereikt over implementatie waarmee ik daadwerkelijk verder kom in de praktijk. ” – Cursus Strategie Implementatie.

Docenten

De docenten die de opleiding Strategie Implementatie (Cursus) voor u verzorgen, hebben hun sporen ruimschoots in de praktijk verdiend. Naast deze ervaring in het vakgebied hebben zij ook een goede kennis van wetenschap, modellen en strategieën waardoor zij als geen ander in staat zijn om een brug te slaan tussen strategie en praktijk.

Marijn Mulders UBS.jpeg
Marijn Mulders

Marijn Mulders heeft vanuit Cap Gemini talloze bedrijven ondersteund bij het herinrichten van de bedrijfsprocessen en veranderprocessen. Bij een van zijn klanten is hij vervolgens in dienst getreden en heeft bij de werkmaatschappijen in Europa en Amerika veranderprocessen uitgevoerd waarbij het verbeteren van de resultaten en de bedrijfsprocessen centraal stond. Inmiddels werkt hij bij diverse Hogescholen, waar hij studenten inhoudelijk begeleidt en tevens coacht op het samenspel van theorie en praktijk.

alexander-boelen-150x150.jpg
Alexander Boelen

Alexander Boelen heeft als strategisch adviseur en business innovation manager jarenlange ervaring in het managen van creativiteit en het combineren van verschillende expertises, altijd met een focus op business development en innovatie. Hij heeft een achtergrond in architectuur en stedelijk ontwerp, kennismanagement en (geo-)modeling en simulatie en een internationaal netwerk in onder meer de domeinen transport, media, universiteiten en onderzoeks- instellingen.

1024x768.png
Frank Markerink

Frank Markerink is een activist die ervoor zorgt dat er duidelijkheid is en dat de boel in beweging komt. Hij neemt u  en uw organisatie mee in de nieuwe stroming, met programma’s die mensen in beweging brengen, naar de doelen voor de toekomst. Zijn specialisaties zijn: van visie naar actie, verandermanagement, personele functie- en managementleergangen. Markering is tevens co-auteur van het boek ‘Gericht presteren met het INK-managementmodel: van visie naar actie’.

Patrick van Thiel
Patrick van Thiel

Patrick van Thiel. Beheerst de kunst van het definiëren, configureren en implementeren van de gewenste bedrijfs-, merk-, marketing- en communicatie- en designstrategieën. Snel vertrouwd met nieuwe situaties en nieuwe feiten door combinatie van analytisch en conceptueel vermogen. Strategisch, creatief én pragmatisch. Zeer gemotiveerd om blijvende (team) resultaten te bereiken. Brede kijk op zaken. Motto: connecting the dots & finding the missing links.

Kosten

Uw investering voor deze opleiding bedraagt 1600 euro (ex BTW). Dit bedrag is inclusief colleges, studiemateriaal, boeken, toetsing en arrangement. Er zijn mogelijkheden om in meerdere termijnen het deelnamebedrag te voldoen. Informeer naar de mogelijkheden als u hier gebruik van wilt maken. De opleidingskosten zijn overigens aftrekbaar van de belasting. Meer informatie vindt u op de website van de belastingdienst.

Collegedata

Er vinden per dag twee colleges plaats. Er wordt gestart om 15.00 uur met het eerste college, het tweede college start om 18.30 uur en duurt tot 21.00 uur. Mocht u op een bepaalde datum niet kunnen: gemiste colleges kunnen te allen tijde worden ingehaald middels e-learning (dit zijn video-opnames van een recente klassikale opleiding, voorzien van slides en geluid). Dit biedt u extra flexibiliteit.

Collegedata: opleiding met startdatum in Maart 2022. U kunt zich (tot 14 maart) aanmelden op een van onze 5 cursuslocaties 

  • College 1+  2: Donderdag 24 maart 2022 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 3 + 4: Donderdag 7 april 2022 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 5:       Donderdag 21 april 2022 (15.00 uur -17.30 uur excl. diner)

Collegedata: opleiding met startdatum in Mei 2022. U kunt zich (tot 12 mei) aanmelden op een van onze 5 cursuslocaties.

  • College 1 + 2: Donderdag 19 mei 2022 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 3 + 4: Donderdag 2 juni 2022 (15.00 uur - 21.00 uur incl. diner)
  • College 5 :      Donderdag 16 juni 2022  (15.00 uur -17.30 uur excl. diner)

Collegedata: opleiding met startdatum in Oktober 2022. U kunt zich (tot 6 oktober) aanmelden op een van onze 5 cursuslocaties.

  • College 1 + 2: Donderdag 13 oktober 2022 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 3 + 4: Donderdag 3 november 2022 (15.00 uur -21.00 uur incl. diner)
  • College 5         Donderdag 17 november 2022 (15.00 uur -17.30 uur excl. diner)

Startdata

  • 13-10-2022, Amsterdam
  • 13-10-2022, Den Bosch
  • 13-10-2022, Rotterdam
  • 13-10-2022, Utrecht
  • 13-10-2022, Zwolle
1

Persoonsgegevens

2

Facturatie

3

Bevestiging

Datum & locatie



Persoonsgegevens



Afleveradres studiemateriaal



Facturatie



Factuuradres

Bevestiging



Ja Algemene voorwaarden

Inschrijven

Vul hieronder uw emailadres in en u ontvangt de brochure van deze opleiding in uw mailbox.

Brochure aanvragen

Opleidersbeoordeling

8.1

Bron: Springest

Kosten:
€1600

Aantal deelnemers:
6 - 15

Onze cursuslocaties

UBS locaties

Met meer dan 15 locaties kunt u overal in Nederland terecht. Bekijk de locaties